Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Černý Most

Černý Most Zdroj: profimedia

Černý Most
Současná konečná stanice linky metra B Zličín.
3
Fotogalerie

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných koncích hlavního města, trápí je podobné problémy. Jsou vstupními branami do metropole pro tisíce dojíždějících pracujících, nacházejí se v přímé blízkosti Pražského okruhu a jsou místem pro konečné stanice metra B. Významně se jich tedy dotýká problematika záchytných P+R parkovišť, kvůli jejichž nedostatku jsou politici pod tlakem veřejnosti.

Pokrok v přípravě a výstavbě záchytných parkovišť byl jeden ze slibů koalice, která se na podzim po komunálních volbách chopila vedení pražského magistrátu v čele s Piráty. A slyší na ně i Praha 13 a Praha 14, v nichž leží poslední stanice metra B.

„Situace v obou těchto dopravních uzlech je velmi akutní. Kapacity pro Černý Most chceme začít stavět již příští rok,“ říká pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Právě na město sázejí v řešení problémů s parkováním jednotlivé městské části. „Jedná se o investiční akce celopražského významu a mají být proto financovány z rozpočtu Prahy,“ říká místostarosta Prahy 14 Petr Hukal (bezp.), do jehož gesce spadají dopravní témata na sídlišti Černý Most.

Zároveň dodává, že dosavadní jednání mezi městskou částí a magistrátem probíhala ve shodě. Hukal je společně s ODS a Piráty součástí koalice pod vedením Radka Vondry (TOP 09), který je starostou Prahy 14 od roku 2010.

Lepší parkování slibuje i metropolitní plán

V současnosti se na území sídliště nachází 425 záchytných parkovacích míst, chystaný Metropolitní plán přitom počítá s navýšením o dalších 880 míst. Jak ale očekává mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha, nové kapacity vzniknou ještě před rokem 2023, kdy má vejít plán v platnost.

Na stole jsou na východním okraji Prahy dva projekty navýšení parkovacích kapacit. Celkem na 600 milionů korun vyjde vybudování vícepodlažního parkoviště s názvem Černý Most III, pro jehož výstavbu má již město zajištěné pozemky, další finance pak padnou na rekonstrukci stávajících kapacit parkoviště Černý Most II. „Zde je nutná úzká spolupráce s městskou částí, protože toto parkoviště se nachází na straně sídliště, tudíž může být velmi dobře využíváno i občany městské části ve večerním režimu,“ dodává Scheinherr.

Problémové terminály

Dopravním tématem rezonujícím na Černém Mostě je také špatný stav konečné stanice metra a autobusového terminálu, který vznikl před pouhými dvaceti lety. Nádraží je v současnosti ve vlastnictví města a s návrhy na jeho rekonstrukci pracoval rovněž IPR.

„K zahájení kroků potřebných pro kompletní rekonstrukci už jsme dotčené instituce vyzývali v minulosti,“ říká místostarosta Hukal, konkrétní termín zahájení možné rekonstrukce však z magistrátu zatím nezazněl.

Na druhém konci Prahy, tedy v blízkosti zličínské obchodní zóny a konečné stanice metra, již konkrétní návrh na výstavbu nového terminálu pro autobusy a záchytného parkoviště existoval. Rozsáhlá stavba za 14,3 miliardy korun byla předvolebním tahákem dlouholetého starosty Prahy 13 Davida Vodrážky (ODS). Ten sice svůj post obhájil, miliardový projekt nad Rozvadovskou spojkou ale nové vedení Prahy zastavilo.

„Terminál byl předražený, nekoncepční a zhoršoval dopravu v okolí svým napojením a umístěním nad křižovatku,“ vysvětluje rozhodnutí města Scheinherr. Vyjádření Davida Vodrážky se deník E15 pokoušel získat, ani po urgencích však starosta neodpověděl.

Rozumnější představy

Ukončení plánů na nový terminál nicméně vítá Marta Koropecká, starostka městské části Praha-Zličín, na jejíž území měl projekt také zasahovat. „Výstavba měla být provázena výstavbou řady dalších objektů, jejichž účel či využití nebyly zcela zřejmé,“ vysvětluje Koropecká s tím, že výstavbu projektu s jejím úřadem nikdo nekonzultoval.

Plánovaný terminál měl podle dokumentace pojmout až 3500 osobních aut, město se místo toho zaměří na budování P+R parkovišť Zličín a Depo Zličín. Jejich společná kapacita má být sice poloviční, podle magistrátu však bude dostatečná.

Zároveň je tato varianta ve srovnání s terminálem asi desetkrát levnější. Plány IPR počítají rovněž s dalšími čtyřmi sty parkovacími místy u metra Stodůlky.

S kapacitami pro autobusy pak město místo terminálu počítá na P+R parkovišti Zličín, odkud mají odjíždět jak městské linky, tak dálkové spoje. Scheinherr rovněž připomíná, že nebude nutné budovat nové přestupní body, jako by tomu bylo v případě výstavby terminálu nad Rozvadovskou spojkou.

Kdo vládne městským částem

Praha 13
Koalice: ODS, ANO, KDU-ČSL/STAN
Starosta: David Vodrážka (ODS)
Praha 14
Koalice: Spojené síly pro Prahu 14 (TOP 09, STAN, KDU-ČSL), ODS, Piráti
Starosta: Radek Vondra (TOP 09)
Plány na nové stanice metra i vlaku
Kromě nových parkovišť se východní i západní konec linky metra B dočká vybudování dalších dopravních spojení. V návaznosti na zličínské P+R je ve hře plán na otevření nové stanice metra v blízkosti depa Zličín.
V rámci modernizace železniční trati mezi Vysočany a Mstěticemi, kterou SŽDC zahájí příští rok, vznikne nová vlaková stanice u metra Rajská zahrada. Propojit obě stanice a chystané P+R parkoviště má nová lávka, která již od úřadů dostala územní rozhodnutí.