Maloobchod spadl o 4,1 procenta, nepomohly ani Velikonoce

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Propad maloobchodu v dubnu zrychlil. Meziročně klesl o 4,1 procenta, předtím v březnu klesl o 0,4 procenta. K větším nákupům lidi nepřiměly ani Velikonoce. „Spotřebitelé v dubnu výrazně přivřeli své peněženky. Jako oblasti úspor ve výdajích vyhodnotili převážně dopravu a stravování,“ komentoval čísla analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Prohloubil se ale i propad tržeb za prodej a opravy aut.

Meziročně neočištěné tržby za prodej pohonných hmot klesly o 7,1 procenta, za potraviny o 5,8 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,2 procenta. Tržby za prodej a opravy aut meziročně klesly o 6 procent – znamená to pokles druhý měsíc v řadě po osmi měsících nepřetržitého růstu, přičemž se propad v posledním měsíci prohloubil.

„Intenzivnější bylo šetření domácností na individuální dopravě. Index prodeje pohonných hmot klesl ve stálých cenách nejvýrazněji od března 2011, což poprvé za dlouhou dobu znamenalo, že domácnosti neutratily za tyto položky meziročně víc ani v běžných cenách,“ dodal k tomu Sobíšek.

„Lidé podvědomě stále více a více šetří. A to nejen ti, kteří nutně musí. Šetřit při každodenním nákupu se stává moderní, a tak tržby jen tak nevzrostou. To je ale celkově špatná zpráva pro ekonomiku, která se nyní propadá do hlubší krize, a právě větší ochota utrácet by ji mohla pomoci nastartovat,“ poznamenal analytik Home Creditu Michal Kozub.

Šetření na jídle necítí jen prodejci potravin, ale i restauratéři. Jejich tržby v dubnu klesly o 1,6 %. „I v této oblasti se běžní lidé omezují ve spotřebě a například na večeře do restaurací chodí již méně. Pomoct by ale mohlo letošní sportovní léto. Mistrovství v hokeji, fotbale a olympiáda by mohly přitáhnout do hospod a restaurací nové zákazníky a zvednout tím tržby,“ věří Kozub.

MaloobchodMaloobchod | CSU

I v dubnu se naopak dařilo prodejům přes internet a prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 procenta. O 5,9 procenta stoupl i prodej počítačů, o 3,9 procenta pokračoval růst prodeje oděvů a obuvi a o 3,7 procenta farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.

Přesto celkový výsledek podle analytiků optimistický není. „Propad maloobchodu je dalším signálem v řadě, že se ztráta dynamiky české ekonomiky na začátku druhého kvartálu prohloubila. Jelikož podobné signály vysílá i zbytek Evropy, mohlo se stát, že export, který dosud českou ekonomiku chránil před větším propadem, tuto schopnost ztratil. Dnem recese jsme zřejmě dosud neprošli,“ uzavřel Sobíšek.