Metrostav dostal část dluhu za Blanku, stavět začne ve středu

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Praha týden po rozhodnutí soudu odeslala stavební firmě Metrostav dlužné 2,7 miliardy korun za stavbu tunelu Blanka. Metrostav se tak na stavbu vrátí příští týden ve středu. Obě strany se shodují, že nechtějí dokončení stavby zdržovat.

Praha a Metrostav podepsaly dohodu o tom, že se stavaři k práci vrátí tři dny po obdržení dlužné částky. „Banka platební příkaz akceptovala. Částku bude mít Metrostav na účtě v pondělí,“ řekl Nouza. Pokud se tak stane, ve středu se podle Poláka dělníci na stavbu vrátí.

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby. Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale neskončila. Metrostav totiž rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou nezbytné testy a zkušební provoz. Navíc se schválením klíčové zakázky na stavbu velínů rada stále váhá. Už nyní některé zdroje neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku. Náměstek Nouza ale v tomto týdnu ČTK řekl, že se dá vše stihnout. Stále věří v zářijový termín zprovoznění tunelu.

Stavba za 36 miliard
Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun, ačkoli původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje.
Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let :
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.