Ministerstvo jedná s kraji o prodloužení železničního memoranda

„Memorandum pokládám za velice užitečné. Desetiletá spolupráce, která probíhala a teď bude dobíhat ve nejbližším období, poprvé zajistila spolehlivou dopravní obslužnost v regionech,“ řekl předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Desetileté období Českým drahám přineslo stabilitu a poskytlo prostor a peníze na obnovu vozidlového parku národního dopravce. Zlepšení kvality přepravy na železnici podle premiéra poznali i cestující.
Postupná by podle Sobotky měla být i liberalizace železničního trhu, aby se dopravce mohl na vstup konkurence na dotované linky připravit. Zájem státu podle něj spočívá v udržení drah v pozici silného dopravce, který bude schopný se vypořádat s konkurencí. Zároveň je potřeba hledat způsoby, jak drahám ulehčit splácení dluhu, který přesáhl 30 miliard korun.
Sobotka: Výstavba moderních tratí vázne
Dalším problémem tuzemské železnice je podle premiéra opožděná výstavba moderních rychlostních spojení. V této kategorii Česko za západní Evropou zaspalo a úkolem současné vlády by mělo být v projektech vysokorychlostní železnice výrazně pokročit. O napojení rychlostních tratí už nyní Česko jedná s partnery v Německu, zejména v Sasku a Bavorsku. Konkrétní projekty pro jejich výstavbu ale stále nejsou.
Podle ministra dopravy jsou v oblasti nákladní dopravy v jednání další úlevy pro provoz takzvaných jednotlivých vozových zásilek, kdy každý vagon vlaku směřuje k jinému klientovi. Úlevy chce stát hledat v poplatcích za průjezd železniční tratí. O konkrétní podobě bude úřad teprve diskutovat s managementem firmy Cargo, jež nyní většinu těchto ztrátových zásilek vozí. „Chceme se totiž vyvarovat situace, kdy by Cargo tyto zásilky přestalo převážet a tento druh zboží by se přesunul na silnice,“ doplnil ministr.
Slevy za použití železniční dopravní cesty prosadil už v roce 2013 exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). V roce 2014 představovaly pro ČD Cargo tyto úlevy úsporu 300 milionů korun. Podle odhadu ministerstva dopravy znamenaly rovněž udržení 25 tisíc tun zboží na železnici, které by v opačném případě bylo nutné převážet po silnicích kamiony.