Ministerstvo školství za tři týdny prověří páťáky a deváťáky

Podle Dobeše je při současných „rozvolněných“ osnovách potřeba ověřit, jak kvalitně na jednotlivých školách výuka probíhá, respektive jakou mají školy svou přidanou hodnotu. Současné testování bude jakýmsi výchozím bodem a podle ministerstva je zapotřebí alespoň čtyř let, aby bylo možné porovnat, k jakému vývoji došlo u konkrétních žáků od 5. do 9. třídy.
Testování neslouží podle Dobeše k zavedení nových osnov, ale má být vodítkem k upevnění nových standardů vědomostí a znalostí, které si vynutilo rozvolnění osnov při školské reformě. „Testy představují minimum toho, co musí žák na konci pátého a devátého ročníku znát a umět, řekl Dobeš.
Děti podstoupí testy z češtiny, matematiky, angličtiny, němčiny a francouzštiny. Dosáhnou-li v jazykovém testu určité procentuální úspěšnosti, zaplatí jim ministerstvo získání mezinárodního certifikátu z daného jazyka.
V rámci pilotního projektu ministerstvo oslovilo dvě stě škol, vybralo sto pátých a sto devátých tříd. V reprezentativním vzorku budou zastoupeny městské školy, stejně jako školy venkovské, školy s velkým počtem žáků, i takové, které mají jen několik tříd.
Pilotní projekt se bude týkat čistě žáků, do druhé fáze už ministerstvo zapojí i učitele. Od 20. května do 10. června 2012 proběhne celoplošná generálka, o rok později se zopakuje. V roce 2014 se už uskuteční ostré testování, které bude povinné.
Testování znalostí žáků v má vést k pozvednutí kvality na základních školách, v mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli. „V opakovaném hodnocení budeme sledovat posun ve vzdělání,“ řekl Dobeš. „Cílem má být náprava, a pomoci by k tomu měla zpětná vazba. Na nápravu dostane škola čas.“
Srovnání Národního ústavu vzdělávání mezi jednotlivými státy ale ukázalo, že souvislost mezi počtem testů a výsledky v mezinárodním žebříčku PISA není patrná.