Ministerstvo školství za tři týdny prověří páťáky a deváťáky

škola, ilustrační foto

škola, ilustrační foto Zdroj: E15 Eduard Erben

Plošné ověřování znalostí žáků 5. a 9. tříd odstartuje za tři týdny. V květnu příštího roku pak proběhne generálka. Účelem testování je zpětná vazba pro školy, ministr školství Josef Dobeš ujistil, že ministerstvo nebude dělat žebříčky. Ostré testování by mělo začít v roce 2014. Roční provoz se má vejít do šesti milionů, vytvoření systému pak bude stát 92 milionů.

Podle Dobeše je při současných „rozvolněných“ osnovách potřeba ověřit, jak kvalitně na jednotlivých školách výuka probíhá, respektive jakou mají školy svou přidanou hodnotu. Současné testování bude jakýmsi výchozím bodem a podle ministerstva je zapotřebí alespoň čtyř let, aby bylo možné porovnat, k jakému vývoji došlo u konkrétních žáků od 5. do 9. třídy.

Testování neslouží podle Dobeše k zavedení nových osnov, ale má být vodítkem k upevnění nových standardů vědomostí a znalostí, které si vynutilo rozvolnění osnov při školské reformě. „Testy představují minimum toho, co musí žák na konci pátého a devátého ročníku znát a umět, řekl Dobeš.

Děti podstoupí testy z češtiny, matematiky, angličtiny, němčiny a francouzštiny. Dosáhnou-li v jazykovém testu určité procentuální úspěšnosti, zaplatí jim ministerstvo získání mezinárodního certifikátu z daného jazyka.

V rámci pilotního projektu ministerstvo oslovilo dvě stě škol, vybralo sto pátých a sto devátých tříd. V reprezentativním vzorku budou zastoupeny městské školy, stejně jako školy venkovské, školy s velkým počtem žáků, i takové, které mají jen několik tříd.

Pilotní projekt se bude týkat čistě žáků, do druhé fáze už ministerstvo zapojí i učitele. Od 20. května do 10. června 2012 proběhne celoplošná generálka, o rok později se zopakuje. V roce 2014 se už uskuteční ostré testování, které bude povinné.

Testování znalostí žáků v má vést k pozvednutí kvality na základních školách, v mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli. „V opakovaném hodnocení budeme sledovat posun ve vzdělání,“ řekl Dobeš. „Cílem má být náprava, a pomoci by k tomu měla zpětná vazba. Na nápravu dostane škola čas.“

Srovnání Národního ústavu vzdělávání mezi jednotlivými státy ale ukázalo, že souvislost mezi počtem testů a výsledky v mezinárodním žebříčku PISA není patrná.