Motor ekonomiky zadrhává
„V situaci, kdy je Evropa předlužená, se to dalo čekat,“ říká zakladatel a spolumajitel firmy Linet Zbyněk Frolík. „Anoncovali jsme už loni v září, že vládní očekávání růstu jsou přehnaná,“ zdůrazňuje generální ředitel Brano Group Pavel Juříček.
Hodnota nových zakázek v průmyslu klesla meziročně o tři procenta. „Pokles registrujeme nejen u zemí, jako jsou Itálie, Španělsko a Portugalsko, ale už i u Francie nebo Německa. Vlády se snaží ve zdravotnictví šetřit, například snižováním počtu lůžek,“ popisuje Frolík. Firma proto spoléhá na dodávky do Jižní i Severní Ameriky, Indie a Ruska. Farmaceutický průmysl je na tom obecně dost zle – výroba tam meziročně propadla více než o čtvrtinu.
Na statistikách je vidět, že Česko je taženo už jen poptávkou ze zahraničí – domácí firmy nenakupují. Objednávky tuzemských firem meziročně poklesly o desetinu. Tomuto trendu odpovídají i výsledky zahraničního obchodu – dovoz v červnu rostl jen kosmeticky. Letos mají exporty se zhruba 6,5procentním tempem růstu více než dvojnásobně překonat růst dovozů.
Hluboce postiženým sektorem tuzemské ekonomiky zůstává stavebnictví, kde v červnu meziročně o 8,4 procenta. Další úbytek nasmlouvaného objemu práce i počtu zaměstnanců hlásí většina z více než stovky firem monitorovaných Svazem podnikatelů ve stavebnictví.
Hubený rok zažívají také zpracovatelé kovů a montovny počítačů, ale zakázky klesají i dodavatelům v automobilovém průmyslu. „Automobilky kromě těch německých a koncernu General Motors obecně snížily pro druhé pololetí zakázky o desítky procent,“ řekl Juříček. Automobilky byly dosud tahnounem růstu, ale ztrácejí už dech: celkově výroba aut stále roste, ale nové objednávky na auta už v červnu klesly o 1,6 procenta. Nejsou na tom ovšem zdaleka tak zle jako podniky z farmacie či výroby jiných dopravních prostředků – jim spadly nové zakázky skoro na polovinu.
Naopak výrobci ze železničního průmyslu o krizi zatím nemluví. „Oslovené podniky výrazný pokles výroby do konce roku neočekávají. Je to dáno tím, že zakázky v rámci železničního průmyslu jsou dlouhodobé a závisí na možnostech veřejných rozpočtů,“ řekla výkonná ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenská. To potvrzuje i mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá: „Objem výroby je srovnatelný s loňskem, stejná je i zaměstnanost.“
Analytici nevylučují, že se v dalších měsících dočkáme ještě horších výsledků ekonomiky. „Recese české ekonomiky, byť není tak hluboká jako ta minulá, bude tentokrát delší,“ míní analytik ČSOB Petr Dufek. „Dlouhodobé výhledy se dnes těžko dělají, díváme se tak tři měsíce dopředu,“ dodává šéf Brano Group Juříček.