Návrat Pošvářové ještě jistý není. Prachař se chce poradit s odbory | E15.cz

Návrat Pošvářové ještě jistý není. Prachař se chce poradit s odbory

Návrat Pošvářové ještě jistý není. Prachař se chce poradit s odbory
Miloslava Pošvářová
• 
ZDROJ: ČTK

Hana Boříková
Euro

O obsazení funkcí na Ředitelství silnic a dálnic nemá nastupující ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) stále jasno. A to o novém řediteli organizace se čtyřicetimiliardovým rozpočtem, ani o budoucím angažmá Miloslavy Pošvářové, která byla před dvěmi týdny odvolaná z pozice ředitelky úseku kontroly kvality staveb. Není totiž vůbec jasné, na jaký post by se měla vrátit.

„Ještě jsem se nerozhodl. Budu muset konzultovat situaci na ŘSD s odbory a současným vedením organizace,“ řekl serveru e15.cz Prachař. Právě odboráři se minulý týden proti Pošvářové postavili a současný ředitel Pavel Kočica jí na hodinu vyhodil poté, co mu odmítla vydat vzorky z dálnice D47.

Informace serveru E15.cz, že Pošvářové, která zároveň vedla komisi ŘSD pro arbitráž státu o zvlněnou dálnici D47, Prachař nabídl místo řadové referentky, budoucí ministr dopravy dementoval. „Já jen říkám, že si vážím paní Pošvářové jako odborníka a její odvolání bylo nešťastné. Paní Pošvářová má své místo na ŘSD vzhledem k tomu, aby byla zachována kontinuita v soudním sporu s Eurovií,“ tvrdí Prachař.

Miloslava Pošvářová nechce probíhající jednání o personálním obsazení komentovat. „Mohu říci jen, že čas běží a moje nabídka na návrat má omezenou platnost i vzhledem k tomu, co se může stát s důležitými dokumenty. V arbitráži stát ztratil už tři týdny. Je potřeba objednat znalecké posudky, vrty a podobně,“ uvedla dlouholetá kritička kvality tuzemských silnic a střetů zájmů v dopravním stavitelství.

Na dotaz, zda si dokáže představit svůj návrat na jiný než minimálně stejný post, než ze kterého byla vyhozena, odpověděla, že nikoliv. „Uvědomuji si, že se budu muset rozhodnout rychle, ŘSD nemůže zůstat ve stavu, v jakém je dnes,“ dodal Prachař.

Výběr kauz ŘSD z poslední doby
Pronájem dálničních odpočívadel: Na konci roku 2011 obvinila policie výkonného ředitele ŘSD Michala Halu z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel. Spolu s Halou byl obviněn také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Podle detektivů způsobili škodu zhruba 300 milionů. Na konci loňského října Nejvyšší státní zastupitelství stíhání všech čtyř osob zastavilo s tím, že bylo zahájeno předčasně. Nejvyšší státní zastupitelství loni v říjnu rovněž zastavilo stíhání bývalého šéfa ŘSD Alfréda Brunclíka ve věci údajně zmanipulované zakázce na pronájem dvou odpočívadel na dálnici D47.
Pronájem sídla ŘSD: Někdejší šéf ŘSD Alfréd Brunclík byl podle tisku loni v srpnu obviněn kvůli údajně nevýhodné nájemní smlouvě na sídlo organizace na pražském Kačerově. ŘSD za budovu ročně platí 46 milionů korun, podle vládní analýzy je to třikrát víc, než kolik stojí kanceláře průměrné státní instituce. Brunclík podepsal po příchodu do funkce v roce 2007 prodloužení kontraktu až do roku 2022.
Ceny za stavbu dálnic: ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Podle ministerstva dopravy ale tuzemské silnice prodražují požadavky obcí na sjezdy, tunely a další stavby, které s původní trasou nesouvisí.
Problematická kvalita některých staveb: ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD. Organizace nyní vede se stavebními firmami několik sporů. Pochybnosti ohledně kvality se týkají i Lochkovského mostu na Pražském okruhu, v jehož konstrukci jsou praskliny. ŘSD stavbu na loni na podzim úspěšně reklamovalo, ale jednání o řešení problému dosud není uzavřeno.
Případ údajně předraženého Pražského okruhu: Nejvyšší kontrolní úřad dal v roce 2012 policii podnět, podle kterého byly při stavbě dálničního obchvatu Prahy utraceny miliardy korun navíc. Podle kontrolorů použilo ŘSD v letech 2005 až 2011 celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Loni v prosinci policie vyšetřování ukončila s tím, že nešlo o podezření z trestného činu.
Odvolání šéfky Úseku kontroly a kvality staveb: V polovině ledna byla odvolána šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová. Šéf organizace Pavel Kočica tvrdil, že Pošvářová nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že by se mohly dostat do rukou firmám, s nimiž je ŘSD ve sporu. Propuštění Pošvářové vyvolalo v médiích vlnu reakcí. Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) dnes oznámil, že Kočicu odvolá z funkce generálního ředitele ŘSD a Pošvářová se naopak vrátí.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!