Nehodám na železnici zamezí systém ETCS. V jeho zavádění jsme šprty Evropy, tvrdí ministerstvo

Vlakové neštěstí v Pardubicích

Vlakové neštěstí v Pardubicích Zdroj: Blesk - David Malík

Středeční srážka vlaků v Pardubicích opět rozdmýchala debatu o zabezpečení české železniční sítě. Určení přesné příčiny nehody bude podle Drážní inspekce trvat měsíce. Již nyní je však jasné, že při použití zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System) by k tragédii nedošlo. Tento jednotný evropský zabezpečovací systém by měl do budoucna podobným událostem na železnici zamezit. Pro bezpečné cestování je však klíčový i odpočatý strojvedoucí v kabině lokomotivy.

Ministerstvo dopravy se podle svých slov snaží urychlovat zavedení systému ETCS v maximální možné míře. „Až jsme někde označováni za šprty či premianty Evropy,“ tvrdí tiskový mluvčí ministerstva František Jemelka.

V úseku, kde k nehodě došlo, sice už evropský vlakový zabezpečovač instalovaný je, v provozu by však podle vyjádření ministerstva dopravy měl být až od podzimu letošního roku. Na dalších vybraných úsecích českých koridorů se stále počítá se spuštěním od 1. ledna příštího roku. Povinnost vybavit vlaky systémem budou mít také samotní dopravci. Zabezpečovač se kromě části umístěné na kolejnici skládá i z té, která musí být instalována v každém vlaku. 

S evropským zabezpečovačem se nic podobného stát nemůže

Na úsecích s ETCS by již po jeho spuštění k podobným neštěstím dojít nemělo. „Systém jako jediný v Česku dokáže zabránit projetí návěsti Stůj nezávisle na strojvůdci,“ doplňuje František Jemelka z ministerstva dopravy.

Postupně se pak mají podle Národního implementačního plánu ERTMS (European Rail Traffic Management System), jehož jednou ze dvou částí je právě systém ETCS, vybavit jednotným evropským zabezpečením i všechny zbylé tratě na území Česka. Do roku 2030 to má být polovina z celkové délky železniční sítě, nejpozději v roce 2040 by měl být ETCS přítomen na všech tratích.

Právě letos vrcholí jeden z nejdůležitějších tendrů Správy železnic na nový evropský vlakový zabezpečovač na trase do Drážďan za více než dvanáct miliard korun. Uchází se o něj i společnost TTC Marconi v konsorciu s francouzským gigantem Alstom. Stoprocentní vlastník TTC Marconi, společnost TTC Telekomunikace, byl přitom loni na podzim obviněn kvůli zakázkám české armády na servis sítě, přes niž komunikují vojáci. Obviněn je i Josef Šelepa, jeden ze skutečných majitelů společnosti TTC Telekomunikace, předseda představenstva mateřského TTC Holdingu a také jednatel TTC Marconi, která se chce tendru účastnit. Správa železnic zkoumá, zda provázanost obou firem může mít na obří železniční tendr vliv. „Proces posuzování kvalifikace účastníků zadávacího řízení stále pokračuje,“ uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. 

S výstavbou ECTS je v plánu pokročit i na regionálních tratích. Do 25. června mohou dodavatelé podávat nabídky na zhotovení zabezpečovače na úseku železnice z Liberce do Hrádku nad Nisou. Výběr dodavatele pak probíhá u zakázky na trať České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště.

K situacím, jako byla ta středeční, nedochází pouze výjimečně. Drtivá většina z takových nehod naštěstí nekončí tragicky. Podle statistiky Správy železnic došlo jen za letošní rok již k 63 případům projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu. V loňském roce se tato událost stala celkem 132krát. V porovnání s roky 2022 a 2021 je to ale přibližně o čtvrtinu méně, v těchto letech bylo zaznamenáno 176, respektive 174 nepovolených průjezdů.

K porušování pracovní doby strojvedoucích dochází méně, chybí však definice

Tisíce kilometrů tratí si na nový zabezpečovač ETCS ještě budou muset počkat roky, a zásadní tak zůstává lidský faktor. To souvisí i s adekvátním vytěžováním zaměstnanců. Na dodržování pracovní doby dohlíží od února 2022 monitoring licence strojvedoucích a jeho zavedení má podle Drážního úřadu pozitivní přínos.

„Během prvního roku od spuštění jsme zaznamenali čtyři případy porušení pravidel, od té doby už žádný,“ okomentovala situaci tisková mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Ta zároveň podotýká, že v případě středeční fatální nehody zatím nic nenasvědčuje překročení délky řízení vozidla.

Zlepšení situace potvrzuje i prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic, ačkoli o ideální stav se podle něj stále ještě nejedná.

„V dnešní době se hlídá začátek a konec doby řízení, ale její definice není nikde daná. Konkrétní znění platí pouze pro mezinárodní dopravu, pro vnitrostátní však nikoli,“ dodává Vondrovic s tím, že indicie o porušování pracovní doby jsou, zejména u zaměstnanců, kteří pracují pro více dopravců. Pokud zaměstnanec jezdí pouze pro jednoho dopravce, dochází podle něj k pochybením velmi výjimečně.