Aktualizováno: Při srážce vlaků v Pardubicích zemřely dvě Slovenky a dvě Ukrajinky. Škoda je přes 110 milionů korun
Při srážce rychlíku a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu večer zemřeli čtyři lidé a 27 lidí skončilo v nemocnicích. Expres jedoucí z Prahy do Košic a ukrajinského Čopu projel podle Drážní inspekce návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje. Nejtragičtější čelní střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let vyšetřuje i policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Expres společnosti RegioJet se srazil s protijedoucím nákladním vlakem ve středu ve 22:49 v nedávno otevřené železniční stanici Pardubice centrum. Oba vlaky v důsledku srážky vykolejily. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý. Ve vagonech poškozených nehodou chemikálie nebyla.
Nehoda si vyžádala čtyři lidské životy. Mezi oběťmi jsou dvě občanky Slovenska, uvedlo slovenské ministerstvo zahraničí i české úřady. Další dvě oběti jsou ukrajinské občanky. Záchranáři převezli do nemocnic v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové celkem 27 lidí. Většina z nich už byla propuštěna, hospitalizovaných zůstává šest lidí.
Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním voze rychlíku. Vagon je zhruba ze třetiny zcela zničený, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali déle než hodinu. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili, řekl náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec.
Jančura slíbil cestujícím odškodnění
Dopravce RegioJet slíbil odškodnění. „Hluboce se omlouváme zraněným a všem, koho se nehoda jakkoli dotkla. Jsme připraveni poskytnout jim maximální podporu a odškodnění. Uděláme vše pro řádné vyšetření události a v návaznosti na to přijmeme odpovídající opatření,“ uvedl majitel firmy Radim Jančura.
Železniční nehoda v Pardubicích 5. 6. 2024:

Osobní expres podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Závěry vyšetřování ale není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ uvedl.
Systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaků na červenou, je v nedávno zrekonstruovaném pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, uvedla Správa železnic.
Případem se zabývá také policie. Vzniklou škodu odhadla Drážní inspekce na více než 110 milionů korun. „Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun,“ informoval její mluvčí.
Správa železnic pokračuje s odstraňováním následků nehody a připravuje se odklizení poškozených vozů, uvedlo dne pře polednem ministerstvo dopravy. Na místo byl povolán nehodový vlak. Kvůli odstraňování následků srážky vlaků a opravě kolejiště bude provoz vlaků na koridoru mezi pardubickým hlavním nádražím a Kostěnicemi na Pardubicku bude od dnešních 22:00 do pátečních 05:00 zastaven, uvedly České dráhy.
S ohledem na tragickou srážku vlaků v Pardubicích stáhlo opoziční hnutí ANO návrh na mimořádnou schůzi Sněmovny, která měla být znovu věnována migračnímu paktu Evropské unie a jeho dopadům na Česko. Poslanci měli jednat dnes odpoledne.
„Je mi moc líto, že srážka vlaků v Pardubicích si vyžádala lidské životy. Upřímnou soustrast pozůstalým a brzké uzdravení všem zraněným,“ uvedl dopoledne na sociální síti X prezident Petr Pavel. Za velké neštěstí označil nehodu premiér Petr Fiala (ODS). „Všichni myslíme na oběti a zraněné. Vyjadřuji upřímnou soustrast všem pozůstalým,“ napsal v noci na síti X.
Nejtragičtější srážka vlaků od roku 1995
Zasahující policisty na místě nehody překvapilo absolutní ticho, řekli novinářům. „Jenom se po kolejích pohybovaly osoby zjevně v šoku,“ uvedl pardubický policista Roman Mrkvička, který se ke srážce dostal mezi prvními. Ve zdeformovaném vagonu byli podle něj zaklínění lidé, policisté je pomáhali hasičům vyprošťovat a záchranářům třídit zraněné.
Více lidí než v noci v Pardubicích zahynulo při srážce dvou vlaků v Česku naposledy v červnu 1995 u obce Krouna na Chrudimsku, kde střet osobního vlaku s nákladním nepřežilo 19 lidí. Při nárazu rychlíku do spadlého mostu ve Studénce na Novojičínsku pak v létě 2008 zemřelo osm lidí. Škoda nad 100 milionů není na tuzemské železnici častá, třeba ve Studénce před 16 lety přesáhla 177 milionů korun. Na 238,9 milionu korun vyčíslila Drážní inspekce škodu po srážce pendolina s posunovací lokomotivou v Bohumíně na Karvinsku předloni v červnu.