Obrana draze opraví vrtulníky. Místo aby si koupila nové

Armáda bude dál používat i záchranářské vrtulníky Sokol

Armáda bude dál používat i záchranářské vrtulníky Sokol Zdroj: Lukasz Golowanow & Maciek Hyps - Wikimedia Commons

Ministerstvo obrany plánuje utratit stovky milionů korun za generální opravy a servis pro vrtulníky W3-A Sokol. Tyto peníze by přitom stačily na nákup zbrusu nových a navíc modernějších helikoptér podobné kategorie určených pro záchranáře. Zatím není jasné, zda obchod získá přímo výrobce, nebo ho zprostředkuje česká firma Zenit. Ta opravy sokolů dosud zajišťuje. Firma založená zbrojařem Richardem Hávou je v roce 1995 vyměnila s Poláky za stíhačky MiG-29 tehdy používané českou armádou.

Rezort na zakázku vyčlenil podle mluvčího Jana Pejška 650 milionů korun, z toho 440 milionů na generálku čtyř strojů. Zbytek padne na servis pro dalších šest. Například ceny Bell 427, s nimiž létají záchranné služby v krajích, se podle internetových zdrojů pohybují kolem 50 milionů korun za kus. A vyspělejší EC 135 by při současném kurzu koruny vůči euru nebo dolaru přišel na dvojnásobek. I tak by stál ve srovnání s prodloužením technického života jednoho přes dvacet let starého W3-A zhruba o deset milionů méně.

Právě nákladné opravy sokolů byly důvodem, proč je chtěl v roce 2011 tehdejší armádní generální štáb vyřadit a nahradit novými typy. Počítala s tím i koncepce vrtulníkového letectva.

Delší životnost, než se čekalo

Podle Pejška současné vedení vojska změnilo požadavky. „Armáda jakožto uživatel obdržela od výrobce informaci, že životnost W3-A je možné prodloužit výrazně za původně udávaný rok 2022, a to o dalších pět let s možností dalšího prodlužování v pětiletých cyklech,“ vysvětlil.

Generální opravy podle něho umožní provozovat čtyři sokoly ještě 1500 hodin, což je sedm až osm let. „Chystaná investice se proto jeví výhodněji než nákup nových strojů. Navíc nevíme o srovnatelném typu vrtulníku, jehož cena by se pohybovala kolem 110 milionů korun,“ dodal.

Servis se vyplatí. Ale komu?

Ministerstvo se netají snahou vyšachovat ze hry o kontrakt firmu Zenit. „Chceme se dohodnout přímo s výrobcem. Jednání se zástupci výrobního závodu firmy Agusta Westland v polském Swidniku intenzivně probíhají,“ poznamenal Pejšek.

Servis vojenské letecké techniky platí za velmi výhodný byznys. Česká armáda má momentálně rozjednané zakázky na opravy dopravních strojů CASA, airbusů z takzvané vládní letky, bitevníků L 159 nebo turbovrtulových L 410 za více než tři a půl miliardy korun.

Vedle W3-A Sokol mají vojáci ve výzbroji vylepšenou verzi transportních vrtulníků Mi-17 a bojových Mi-24/35. Posledně jmenovaným končí životnost v letech 2016 až 2018. I proto, aby armáda nebyla závislá na dodávkách náhradních dílů z Ruska, mají být odprodány jako přebytečná technika. Plánovače nyní zaměstnává otázka, zda je nahradí levnějšími víceúčelovými, anebo dražšími bojovými.

Tucet vrtulníků a pár raket k tomu