Obraz Madony z Veveří musí Národní galerie vydat církvi, rozhodl soud

Farář ve Veverské Bítýšce Marek Hlávka ukázal 21. prosince novinářům interiér veřejnosti nepřístupného kostelíku Nanebevzetí Panny Marie u hradu Veveří na Brněnsku, kde do roku 1938 visel obraz Madony z Veveří. O navrácení cenného obrazu z druhé poloviny 14. století nyní v rámci církevních restitucí požádala Římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Originál obrazu je v současnosti vystaven v Národní galerii v Praze. Na snímku je Hlávka s technologickou rekonstrukcí obrazu od Vladimíra Terše z roku 1950.

Farář ve Veverské Bítýšce Marek Hlávka ukázal 21. prosince novinářům interiér veřejnosti nepřístupného kostelíku Nanebevzetí Panny Marie u hradu Veveří na Brněnsku, kde do roku 1938 visel obraz Madony z Veveří. O navrácení cenného obrazu z druhé poloviny 14. století nyní v rámci církevních restitucí požádala Římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Originál obrazu je v současnosti vystaven v Národní galerii v Praze. Na snímku je Hlávka s technologickou rekonstrukcí obrazu od Vladimíra Terše z roku 1950. Zdroj: ctk

Národní galerie (NG) bude muset vydat církvi obraz Madony z Veveří, rozhodl Obvodní soud pro Prahu 1. Vyhověl tak žalobě římskokatolické církve, která chce vzácnou středověkou památku získat. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat. NG se s názorem soudu neztotožňuje a pravděpodobně se odvolá.

Obraz si nárokovala farnost Veverská Bítýška. Farář ve Veverské Bítýšce Marek Hlávka řekl, že nyní bude nutné počkat na písemné vyhotovení rozsudku a také na to, co udělá Národní galerie. „Podle toho se poradíme s právníkem a učiníme další kroky,“ uvedl. Připomněl, že jde teprve o rozhodnutí soudu první instance.

„Žalovaná Národní galerie považuje výklad zákona soudem prvního stupně, dle prozatím podaného stručného ústního odůvodnění, za nedůvodně rozšiřující,“ uvedla mluvčí galerie Tereza Ježková. NG se zřejmě odvolá. „Definitivní rozhodnutí o podání odvolání však žalovaná učiní až po doručení písemného vyhotovení rozsudku,“ sdělila.

NG podle ní nebrání narovnání křivd způsobených totalitními režimy. Jako správce státního majetku je však povinována nechat v případě pochybností rozhodnout nezávislý soud, dodala Ježková.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře

Obě strany se před zahájením soudního sporu na vydání obrazu nedohodly. Podle právního zástupce církve Františka Severina galerie před podáním žaloby odmítla nabídku, že dostane obraz na 50 let do bezplatné výpůjčky za to, že uzná jeho vlastnictví církvi. NG obraz nevydala, protože se podle jejího názoru nepodařilo bez pochyb prokázat vlastnictví díla.

Podle NG obraz nespadá pod zákon o restitucích, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989, protože byl ve vlastnictví státu již před tímto obdobím. S tím však soud nesouhlasil. Církev zase argumentovala tím, že neexistuje od poloviny 18. století do roku 1958 dokument, podle kterého by o toto dílo přišla.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. V současnosti je pro veřejnost uzavřený.

Obraz se na konci 30. let minulého století v souvislosti s politickými událostmi ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Jiří Fajt: Za stav mnoha galerijních objektů se doslova stydím