Politolog Balík: Babiš nejedná systémově, když chce úřady slučovat a mezitím zakládá nové

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: Michael Tomeš

Premiér Andrej Babiš
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček
Vladimír Kremlík, odvolaný ministr dopravy
4
Fotogalerie

Superministerstva a superministři. To je možná cesta, kterou chce jít premiér Andrej Babiš. Sloučený rezort dopravy a průmyslu a obchodu už dostal na starost - zatím přechodně - vicepremiér Karel Havlíček. Objevila se i úvaha o propojení rezortů sociálních věcí a zdravotnictví. „Mělo by se spíš řešit, co ministerstva dělají, než jaká je jejich struktura,“ říká v rozhovoru pro E15.cz politolog z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Stanislav Balík.

Jak vnímáte nápad, že spojení ministerstev průmyslu a obchodu a dopravy by mohlo být nikoliv dočasné, ale trvalé?

Struktura ministerstev je výsledkem nějakého historického vývoje a určitě nemusí být neměnná. Někde mají ministerstev sedm, někde přes dvacet. Zvláštní ale je, že politika Andreje Babiše jde na jednu stranu cestou bobtnání státní správy, když vznikají ad hoc úřady naprosto nesystémově, jako třeba agentura pro sport, a na druhé straně cestou slučování ministerstev. Bez jakékoliv odborné debaty. To jsou opět nesystémové kroky.

Jaká je podle vás premiérova motivace k takovému kroku?

Těžko říct. Vypadá to pouze jako momentální řešení toho, že nemůže najít vhodného ministra dopravy. Ale u Andreje Babiše a hnutí ANO jsou důležitá rozhodnutí a postupy tak netransparentní, že je těžké to rozklíčovat. Sluší se ovšem připomenout, že spojení ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu není nová myšlenka, pracovala s ní už svého času vláda Petra Nečase. Teď je to ale argumentováno zcela jinak.

Může v oznamování možných slučování ministerstev být i nějaká politická motivace?

Může. V tuto chvíli ji tam ale nevidím.

Kdybychom chtěli řešit adekvátní strukturu ministerstev s ohledem na to, že je rok 2021, mělo by se něco měnit?

Nemyslím si, že by se debata měla vést o počtu ministerstev, ale spíš o jejich účelech a o tom, čemu se věnují a mají věnovat. Jde o to, jaká mají jednotlivá ministerstva agendy. A o tom se debata nevede vůbec.

V tomto případě při sloučení ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu se jen zvláštním způsobem řeší nastalá situace a ještě se jen tak do větru oznámí, že by se měly sloučit také rezorty práce a sociálních věcí. Proč?

Přesto, odhlédneme-li od aktuálních událostí, viděl byste potřebu jakýchkoliv změn v současném rozložení ministerstev?

Výrazné důvody pro cokoliv v tomto ohledu nyní nevidím. Nic tak podstatného, jako v případě vzniku a zániku ministerstva pro privatizaci ve své době, nebo to, když po jistou dobu existovalo ministerstvo informatiky, kolem nás není. A ministerstvo rybolovu, které třeba někde dle svých potřeb mají, nepotřebujeme.