Praha chystá arbitráž kvůli kabelům v Blance, z problémů viní ČKD Praha DIZ

Kabely v tunelu Blanka

Kabely v tunelu Blanka Zdroj: ctk

Vedení Prahy zvažuje další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. U rozhodčího soudu se bude domáhat výměny poškozených kabelů, kvůli kterým musela znovu odložit otevření tunelu. O žalobě musí nejprve rozhodnout rada města. Jednat o tom bude příští týden. Pokud Praha k tomuto kroku přistoupí, podle firmy to bude porušení dohod.

Rozhodčí soud vloni řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Soud přikázal firmě tunel zaplatit a Praze vyplatit dlužnou částku v řádech miliard. Dosud pak pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Aktuální neshody se týkají podmáčených kabelů, které znemožnily dubnové otevření Blanky. Náměstek Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničenou technologii platit nehodlají. Podle odhadů jde o částky v řádu stovek milionů korun. Primátorka ve čtvrtek v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za "debily" a "zločinecké spolčení".

Poničené kabely v tunelu BlankaPoničené kabely v tunelu Blanka | ctkVadné kabely v tunelu Blanka

Pokud Praha k soudnímu jednání přistoupí, podle ČKD poruší dohody z čtvrtečního jednání. „Obě strany se dohodly na výměně některých důležitých dokumentů. Pan náměstek Dolínek pak deklaroval, že si zástupci města chtějí vše nejprve prostudovat a ověřit, a pak by mělo následovat další jednání.

Případná arbitráž by všechny tyto kroky negovala,“ uvedl mluvčí firmy Karel Samec. ČKD Praha DIZ by pak na krok Prahy musela adekvátně reagovat a „hájit všemi dostupnými právními prostředky své zájmy“.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. V průběhu let se prodražila minimálně o šest miliard korun. Vyjde na zhruba 37 miliard korun. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. Aktuální termín není znám.

Stavbu Blanky provázely arbitráže, růst ceny i propady půdy
Výběr událostí kolem výstavby pražského tunelového komplexu Blanka:
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.
Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
19. června 2008 - Primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
Únor 2011 - Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení způsobily dodatečně přidané části stavby, dražší technologie a inflace.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury. Důvodem bylo prodražení a obava z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur, tím se chtěli vypořádat s rostoucími dluhy.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.
24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud firmě uložil, aby obnovila práce.
3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.
27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; částka tak činila 2,7 miliardy korun.
27. března 2014 - Pražští zastupitelé schválili seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení Blanky.
17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.
18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet).
30. dubna 2014 - Metrostav obnovil práce na tunelu.
13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance, tentokrát s IDS. Arbitráž začala 28. srpna.
24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část sumy připadá na Trojský most. Celkem komplex přijde na 36,9 miliardy korun.
30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince.
14. listopadu 2014 - Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a mluvila o březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s s dubnem 2015.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.

Dušan Kütner: Blanka, na Praze kaňka