Praha řeší, jak vzdorovat vedru. Dokončuje strategii na přizpůsobení se změnám klimatu

Pokud tři dny po sobě venkovní teploty přesáhnou 25 stupňů Celsia, tak do ulic Prahy vyjedou kropící vozy

Pokud tři dny po sobě venkovní teploty přesáhnou 25 stupňů Celsia, tak do ulic Prahy vyjedou kropící vozy Zdroj: Pražské služby a.s.

Pokud tři dny po sobě venkovní teploty přesáhnou 25 stupňů Celsia, tak do ulic Prahy vyjedou kropící vozy
Pokud tři dny po sobě venkovní teploty přesáhnou 25 stupňů Celsia, tak do ulic Prahy vyjedou kropící vozy
Do Česka se vrátí vysoké teploty
Největší horko je v centru Prahy.
Pokud tři dny po sobě venkovní teploty přesáhnou 25 stupňů Celsia, tak do ulic Prahy vyjedou kropící vozy
10
Fotogalerie

Město v těchto dnech dokončuje strategii adaptace na změnu klimatu a vybírá konkrétní opatření ke schválení. V centru Prahy je totiž zhruba o dva stupně vyšší průměrná teplota než v okolních regionech a tento rozdíl, kterému se říká tepelný ostrov, ještě narůstá. Kromě vln veder se Praha chce připravit na sucho, případně přívalové deště.

Pokud se nic nezmění, dopady změny klimatu v Praze budou podle odborníků čím dál horší. „Zranitelnost Prahy vůči vlnám horka poroste. Nejen kvůli změnám klimatu, ale i kvůli demografickému vývoji,“ říká Adam Emmer z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd.

Bude totiž přibývat lidí starších 65 let, jejichž zdravotní stav je na horko velmi citlivý. Velký zdravotní problém jsou noční teploty, které jsou za jasných letních nocí v Praze i o šest stupňů Celsia vyšší než jinde.

Práce na strategii trvají zhruba o půl roku déle, než se očekávalo. „Strategie má značné zpoždění. Budu ráda, když už bude schválená. Potřebovali bychom, aby to i veřejnost i developeři začali brát vážně,“ říká radní Jana Plamínková (STAN).

Podívejte se, jak kvůli vedru popraskaly koleje:

Tým teď vybírá vhodné první projekty včetně hodnocení jejich proveditelnosti a možností financování. Zvažuje se například stanovit závazné požadavky na zasakování nebo zadržování dešťových vod. 

Stavitelé by pak neměli betonovat okolí budov a posílat vodu do kanalizace. Nebo možnost přeměnit asfaltová parkoviště postupně na plochy se zasakovací dlažbou. Případně podpořit budování zelených střech a zelených fasád.