Ražba úseku metra mezi Motolem a Vypichem je hotová

Stavbaři dokončili ražbu další části metra A mezi budoucí stanicí Motol a Vypichem

Stavbaři dokončili ražbu další části metra A mezi budoucí stanicí Motol a Vypichem Zdroj: CTK

Veleslavín
Petřiny
Motol
3
Fotogalerie
Stavbaři dokončili ražbu další části metra A mezi budoucí stanicí Motol a Vypichem. Proražena je tak více než polovina délky tunelů. První cestující by se prodlouženou trasou mohli svézt koncem roku 2014.

Podle stavbyvedoucího společnosti Hochtief CZ Martina Beneše by ražba celého tunelu měla být dokončena podle plánu, tedy do konce letošního roku. Prodloužení trasy A Prahu vyjde na zhruba 19 miliard korun.

Dnes dokončený úsek se razil jinou metodou než opačná část z Vypichu ke stanici Dejvická. Vozy metra budou směrem k Motolu jezdit dvoukolejným tunelem, ve kterém se budou protijedoucí vozy míjet. V klasických jednokolejných tunelech vagony jezdí samostatně v jednom směru.

Vizualizace nových stanic metra A

„Jednokolejné tunely stavíme většinou v hodně zastavěných částech. Je tam totiž jen minimální hrozba poklesu domů a objektů nad tunelem. Tady v Motole ale stavíme prakticky na zelené louce, takže dvoukolejná ražba není takovou přítěží,“ řekl Beneš s tím, že při ražbě se neobjevily žádné závažnější komplikace.

Stavbaři dokončili ražbu další části metra A mezi budoucí stanicí Motol a VypichemStavbaři dokončili ražbu další části metra A mezi budoucí stanicí Motol a Vypichem | CTK

Koleje se začnou umisťovat na přelomu let 2012 a 2013

Samotná stavební část prodloužení metra A bude město stát zhruba 13 miliard. „Zatím jsme vyčerpali tak polovinu,“ dodal Beneš.

Proražení 750 metrů dlouhého úseku v hloubce zhruba 15 metrů mezi Motolem a Vypichem trvalo stavebníkům téměř rok. „Nyní budeme pracovat už přímo na dalším hloubení stanice metra Motol,“ řekl mluvčí Hochtief CZ Michal Talián.

Schéma prodloužení metra trasy A.Schéma prodloužení metra trasy A.

Celý nový úsek bude měřit více než šest kilometrů a budou na něm čtyři stanice - Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Výstavba začala na jaře roku 2010. Na přelomu let 2012 a 2013 se začnou umísťovat koleje a technologie.

Část peněz na výstavbu Praha získá z EU, na zbytek si půjčí od Evropské investiční banky (EIB). Pro letošní rok s EIB vyjednala úvěr tři miliardy korun.