Rejdaři se nejspíš státních kompenzací za ztrátu tržeb nedočkají

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: mediafax

Tuzemští říční dopravci se letos patrně budou muset obejít bez státní podpory, která jim kompenzuje ztrátu na tržbách během dní, kdy se kvůli nízké hladině Labe říční plavba ekonomicky nevyplatí. Ministerstvo dopravy letos na tyto dotace nemá prostředky. Dnes to řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Ministr dopravy Pavel Dobeš přitom v polovině loňského prosince rejdařům dotace ve výši deseti až 12 milionů korun přislíbil.

„Kvůli současnému stavu veřejných financí zatím není jisté, zdali bude tento dotační titul v letošním roce spuštěn,“ uvedl Novák. Pokud by ale prostředky přece jen získalo, musel by prý ministr dopravy nejprve o věci informovat vládu.

Podle tajemníka Sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy Jiřího Astera už ministerstvo dopravy rejdařům přímo vzkázalo, že na finanční kompenzace za sucho prostředky nemá. Ještě během prosincového jednání tripartity nicméně úřad uvedl, že podniká kroky k zajištění výplat těchto kompenzací.

Podporu národním říčním dopravcům podle ministerstva schvaluje Evropská unie, Česko tak může lodním dopravcům kompenzace vyplácet do roku 2016. Dotace pro pokrytí prokazatelných ztrát mají jasná pravidla, která vypracovalo ministerstvo dopravy a schválila Evropská komise. Program podle místopředsedy Sekce vodní dopravy Lukáše Hradského počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Hraniční sumou pro dotaci je 53 milionů korun.

Dalším dotačním titulem, který má říční dopravu v tuzemsku podporovat, je podpora určená pro obnovu lodního parku. Pro ten prý prostředky podle ministerstva dopravy jsou. Dopravci je ale čerpají minimálně, protože nemají dostatek peněz na spolufinancování oprav plavidel.

Podle rejdařů by mohlo situaci v říční dopravě vyřešit dokončení plavebního stupně v Děčíně. Stavba zatím ale nemá hotový posudek dopadu na životní prostředí a dopravci se obávají, že by se dokončení jezu nemuseli dočkat. Vodní cesta je podle nich nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, na prý něm neumožňuje efektivně podnikat. To se odráží i na počtu dopravních lodí. Podle Hradského v roce 1990 na českých řekách rejdaři provozovali zhruba tisíc nákladních lodí. V současnosti jich je v provozu 68.

I kdyby ministerstvo dopravy pro letošní rok oněch 12 milionů korun získalo, veškeré potíže dopravců by prý stejně nevyřešilo. „Takové odškodnění je náplast, která nepomůže zahojit ránu,“ uvedl Aster. Podle předsedy sekce Milana Raby dotace rejdařům v letech 2000 až 2003 činily 115 milionů korun.