Růst nákladů po intervenci ČNB postihl přes polovinu firem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Na 57 procent tuzemských podniků pocítilo zvýšení nákupních nákladů v důsledku změn kurzu eura vůči koruně za poslední rok. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila poradenská společnost EY ve spolupráci s Českou asociací nákupu a prodeje. Devizové intervence spustila ČNB loni v listopadu s cílem uvolnit měnové podmínky a zabránit deflaci. Kurz klesl postupně až o dvě koruny na současných 27,80 korun za eur.

Téměř třetina společností řešila situaci změnami v dodavatelském portfoliu a u další třetiny byl růst nákladů vykompenzován růstem tržeb denominovaných v eurech. Nákup patří ke klíčovým oblastem při řízení společností, téměř v polovině z nich spadá přímo pod generálního či výkonného ředitele.

„Centralizace nákupu je nejčastější změnou plánovanou společnostmi na úseku nákupu. Naprostá většina firem a organizací s centralizovaným nákupem dosáhla zajímavých úspor. Organizaci nákupu je však nutné přizpůsobit potřebám konkrétní firmy a specifikům daného odvětví,“ uvedl výkonný ředitel v oddělení podnikového poradenství a řízení rizik EY Bronislav Pánek.

Vývoj kurzu koruny k euru v posledním roceVývoj kurzu koruny k euru v posledním roceVývoj kurzu koruny k euru v posledním roce | bruner@mf.cz

Na 43 procent firem vnímá v posledním roce zvýšenou míru nejistoty v oblasti nákupu. Nejčastěji se týká dodávek zboží a materiálu (40 procent), cenových výkyvů (29 procent) nebo platební morálky (13 procent).

Největší nárůst vnímaného rizika společnosti uváděly v oblasti cenových výkyvů, což souvisí i s měnovými intervencemi na sklonku loňského roku. Většina respondentů ve zmíněné souvislosti pocítila zvýšené náklady a každá třetí hledala nové dodavatele.