Služebních cest loni prudce ubylo. Podniky hlídají náklady

Hotelová recepce

Hotelová recepce Zdroj: Profimedia

Hoteliéři mají za sebou rekordní rok. Nad jednou velmi lukrativní skupinou klientů ovšem jásat nemohou. Stále vzácnějším zjevem mezi hosty jsou totiž obchodníci na služebních cestách. Podle údajů statistiků se loni počet služebních cest propadl o pětinu, a pokud vezmeme pouze tuzemsko, činí pokles dokonce více než čtvrtinu. Data jsou sice zatím jen za tři čtvrtletí, nelze ovšem očekávat, že by konec roku trend zvrátil.

Odborníci navíc předpokládají propad i letos. „To je realita. Poklesy tady jsou a obávám se, že se k minulým číslům už nikdy nevrátíme. Firmy se během krize naučily šetřit, tlak na úspory je velký,“ řekl zástupce hotelového řetězce CPI Hotels Jan Burian.

Zmiňuje přitom jedno specifikum. Podle Buriana hoteliérům nenahrává loňské výrazné zahuštění konkurence na trati Praha–Ostrava, což mimo jiné přineslo zásadní zkvalitnění internetu ve vlacích. Manažeři už v Praze či Ostravě nenocují, jedou pouze na jednodenní cestu a čas ve vlaku využijí k práci.

„Firmy stále výrazně šetří a naučily se ve větší míře využívat audiovizuálních přenosů,“ doplňuje analytik společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle něj počet služebních cest ovlivňuje rovněž kondice partnerských společností v zahraničí, které musejí nést část nákladů na cestu českého obchodníka. „Je třeba pozvat návštěvu na oběd, večeři nebo do divadla, a i tyto zdánlivě drobné náklady firmy promýšlejí,“ dodal analytik.

Služební cestySlužební cesty | E15

Vývoj potvrzuje také mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. „V loňském roce došlo ve všech sledovaných oblastech, jako je například počet pojištěných osob, počet smluv nebo předepsané pojistné, k mírnému poklesu oproti roku 2011, a to v řádu jednotek procent,“ sdělil.

Pro hotely to představuje výraznou ztrátu, neboť obchodník na služební cestě utratí zhruba dvojnásobnou částku peněz, než která připadá na běžného turistického návštěvníka. V roce 2011 byla velikost tohoto trhu 9,2 miliardy korun, za loňský rok se očekává pokles k 8,5 miliardy korun.

O 300 milionů více na DPH

Podle předpovědi společnosti Mag Consulting letos vlivem zvýšení základní a snížené sazby daně z přidané hodnoty meziročně vzroste hodnota celkové přiznané DPH z odvětví ubytování, stravování a pohostinství přibližně o 300 milionů korun. Růst DPH by se měl do cen promítnout ze dvou třetin, zbylou třetinu by měli vstřebat podnikatelé do nákladů.