Stát vymáhá po dopravcích miliony za chybně uvedené emisní třídy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Kubelka

ČTK
Stát zpřísňuje kontrolu kamionů. Kvůli chybně nastaveným emisním třídám odhalil na mýtném nedoplatky za zhruba 30 milionů korun, které nyní vymáhá. Informace o emisní třídě vozidla, od které se odvíjí výše mýtného, budou nově na fakturách i na internetových stránkách sloužících automobilovým dopravcům, uvedl provozovatel českého mýtného systému společnost Kapsch.

Zvýšení transparentnosti oceňují i zástupci dopravců ze sdružení Česmad Bohemia, podle nichž většina nedoplatků vznikla administrativním pochybením, a nikoliv úmyslně. Nesrovnalosti objevili úředníci Ředitelství silnic a dálnic poté, co dopravci začali žádat o množstevní slevy na mýtném a uváděli přitom u svých vozidel jinou emisní třídu, než jakou měli nastavenou na palubních jednotkách, jejichž prostřednictvím mýtné platí.

Podle vedoucího mýtného oddělení na ŘSD Václava Nestrašila se už podařilo vymoci na dopravcích devět milionů korun a zbytek peněz by se státu měl vrátit v nejbližších dnech. Možnost vymáhat nedoplatky má ale stát pouze za tři poslední roky, poté je tento dluh promlčený.

Problém obtížné kontroly spočívá v tom, že řidič kamionu u sebe nemá povinnost mít doklad o emisní třídě, tedy velký technický průkaz a v malém průkazu informace o emisní třídě vozidla uvedená není. Nesrovnalosti tak nemůže odhalit ani kontrola celní správy, která se v terénu nedozví, k jaké emisní třídě kontrolovaný kamion patří.

Přestože úmysl možné vyloučit není, vznikla podle generálního tajemníka Česmadu Vojtěcha Hromíře většina nedoplatků spíše administrativním pochybením buď na straně řidičů, nebo na kontaktních místech. Zřetelně vyznačené emisní třídy na platbách i na internetových účtech by měly možnost omylu nadále prakticky vymýtit.

Právě proto, že není snadné prokázat úmysl, stát po dopravcích kromě nedoplatků žádné penále nevymáhá. Důvodem je podle ŘSD i to, že objevené nesrovnalosti jsou zatím nepříliš časté. Na zhruba 800 tisíc zaregistrovaných palubních jednotek se podle Kapsche objevilo na 500 případů, kdy měl kamion nesprávně nastavenou vyšší emisní třídu.

Nárůst v nejvyšší třídě

Cena za průjezd kamionu po tuzemských dálnicích je zjednodušeně stanovena počtem ujetých kilometrů, náprav vozidla a právě emisní třídy, jež odkazuje na množství zplodin, kterou motor vozidla produkuje. Ekologičtější vozidla stát podporuje sníženou sazbou, což se od roku 2012 projevuje výrazným nárůstem registrací vozidel v nejvyšší emisní třídě.

Právě na dopravce, kteří si v poslední době zaregistrovali vyšší emisní třídu, od ledna je nejvyšší kategorií Euro 6, se nyní kontrola ŘSD ve spolupráci s Kapschem zaměřuje. V září Kapsch plánuje zavést elektronické faktury na platbu mýtného a o měsíc později mobilní aplikaci, na které si budou moci dopravci své platby za mýto zkontrolovat. Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což meziročně představovalo růst o 160 milionů korun.