Stát zaplatí metro, tramvaje i nádraží

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí Zdroj: Michael Tomes, E15

Státní fond dopravní infrastruktury se možná ještě letos stane kasičkou pro mnohem širší škálu příjemců než dosud. Ministerstvo dopravy v tichosti nachystalo novelu zákona, podle které budou moci miliardy z fondu nově putovat například i na výstavbu tramvajových nebo trolejbusových tratí, metra, lanovek či multimodálních překladišť. Do seznamu projektů se dostaly i opravy nádražních budov, které má získat od Českých drah Správa železniční dopravní cesty a z nichž je mnoho notně zchátralých.

To jsou výrazné změny oproti současnosti, kdy fond platí fakticky jen výstavbu dálnic, silnic první třídy a železnic. K nápadu se hlásí ředitel fondu Tomáš Čoček. Podle něj má zavedení novinky dva základní důvody. „Chceme se posunout od původního pojetí, které spočívalo především ve financování výstavby, ke komplexnímu pojetí dopravní infrastruktury včetně moderních technologií. A také budeme ve větším rozsahu administrovat zdroje z evropských fondů,“ uvedl Čoček.

Fond tak bude nově platit i prostředky údržby, tedy třeba drezíny pro železnici nebo zabezpečovací technologie na lokomotivách. Velký význam bude mít změna pro Prahu. Ministerstvo dopravy připouští, že hlavní město bude moci žádat tátní fond dopravní infrastruktury o dotace na novou linku metra D.

Novela zákona by měla v ideálním případě platit od letošního pololetí, pravděpodobnější je ale začátek příštího roku. Deník E15 už přitom zaznamenal hlasy z oboru, podle kterých má novela především zlepšit utrácení peněz z fondu, které se pro nedostatek připravených projektů na dálnicích nedaří v plné míře. „Peníze z fondu by měly jít především na výstavbu nových silnic, železnic nebo na zlepšení splavnosti vodních cest. Takhle hrozí, že se nakoupí nejrůznější stroje, jen aby se rozpočet fondu vyčerpal,“ uvedl zakladatel a bývalý šéf SFDI Pavel Švagr.

Peníze z fondu půjdou také do Hamburku

Státní fond dopravní infrastruktury na základě novely dostane poprvé možnost investovat i do českého majetku v zahraničí. Týká se to zchátralých přístavů v Hamburku, kde se kvůli soudům a nejasné strategii dvacet let prakticky neinvestovalo. Obnovu přístavních areálů bude mít na starost Ředitelství vodních cest (ŘVC), stát by majetek do budoucna rád komerčně využil.

„Ty budovy jsou dávno za zenitem, takže se nedají komerčně využít. Nikdo si nepronajme kancelář se zanedbaným záchodem,“ uvedl zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský. „Okna se rozpadají, do skladovací haly zatéká, požární vodovod nevyhovuje předpisům,“ dokreslil obrázek. Stát bude podle něj obnovovat majetek postupně, řádově po desítkách milionů korun ročně. Samotné ministerstvo přitom v posledních letech vkládalo do údržby jednotky milionů. Kromě budov dá fond dopravy peníze i do přístavních zařízení, obnoví například poničené piloty pro úvaz lodí.

Česko v Hamburku vlastní přístav Peutehafen o výměře 1,5 hektaru a na 99 let do roku 2028 má pronajaty přístavy Saalehafen a Moldauhafen o celkové ploše zhruba tří hektarů. Součástí jsou administrativní budovy, ubytovna, sklady, bytový dům se čtrnácti byty a přilehlé vodní plochy. Majetek v německém přístavu připadl tehdejšímu Československu podle Versailleské smlouvy, jež měla zajistit volný přístup nového státu k moři. Na jejím základě Československo přístav Peutehafen koupilo a dva další si pronajalo.