Tendr na rychlíky zvýhodňuje České dráhy

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Chystané vpuštění konkurence do dotované železniční dopravy má první zásadní háček. Podmínky přelomového tendru pro trať Ostrava–Opava –Krnov–Olomouc výrazně hrají do karet Českým drahám. Tvrdí to alternativní dopravci, kteří na diskriminaci upozornili úředníky ministerstva dopravy. Jejich názor podpořil železniční konzultant Emanuel Šíp, mimo záznam opatrně přiznávají přešlap i úředníci.

O vítězi soutěže rozhodne výše požadované dotace od státu. Problém je v tom, že dopravci neznají objem tržeb na trati. Ministerstvo jim čísla odmítlo vydat s tím, že je nemá, navíc poukazuje na obchodní tajemství Českých drah. Soukromníci tak nemají tušení, s jakou cenou mají do tendru jít.

„Je to pro ně jasné znevýhodnění, protože tyto údaje mají pouze České dráhy. Půjdou tak do tendru v daleko lepší pozici. Ministerstvo dopravy musí údaje zveřejnit,“ řekl Šíp. Stejně vidí situaci i šéf společnosti Abellio CZ Petr Moravec. „Tendr považujeme za diskriminační a netransparentní. Zvažujeme podání námitky,“ uvedl.

Kritikou nešetří ani šéf rozvoje Veolia Transport ČR Daniel Adamka. „Žádný dopravce bez těchto informací nedokáže vytvořit přesnou kalkulaci ceny, se kterou do soutěže půjde. Všichni se tak budou snažit tržby alespoň odhadnout, zatímco jeden z uchazečů si to přesně na haléř spočítá,“ uvedl Adamka. Podle něj je podobná situace v zahraničí nevídaná. Například v Británii, kde jsou tendry na provoz vlaků zcela běžné, je informační převaha jednoho z účastníků nepřípustná.

Podle Šípa celá věc může vyústit mimo jiné v malý zájem dopravců o tendr, čímž by pohořela původní snaha státu o co nejpočetnější klání.

„My skutečně nemůžeme zveřejnit žádná další data. Dopravcům nic nebrání v tom poslat na trať vlastní lidi a udělat si průzkum,“ tvrdí mluvčí rezortu Martin Novák. Návod ministerstva na vlastní průzkum není lehce realizovatelný.

Průzkumníci by museli zpovídat lidi, jaký druh jízdenky využívají. Počet cestujících je znám, není ale jasné, za jaké jízdné jezdí. V extrémním případě se může ukázat, že čtvrtina lidí jsou železničáři s režijkou, kteří neplatí ani korunu a se soukromníkem za peníze nepojedou. Informace tohoto druhu mají právě jen ČD.

Alternativní dopravci proto zvažují podnět k antimonopolnímu úřadu. To ale může být kontraproduktivní, zrušení výběrového řízení úřadem by zafixovalo současnou situaci a nástup konkurence oddálilo.