V Čáslavi havaroval ruský vojenský letoun

Antonov An-30B

Antonov An-30B Zdroj: aeroplan.cz

havarovaný antonov v Čáslavi
havárie ruského Antonovu An-30 v Čáslavi
havárie ruského Antonovu An-30 v Čáslavi
havárie ruského Antonovu An-30 v Čáslavi
havárie ruského Antonovu An-30 v Čáslavi
7
Fotogalerie
Šest zraněných si vyžádala nehoda ruského vojenského letounu Antonov An-30B, který po přistání na letišti v Čáslavi sjel z ranveje a začal hořet. Letadlu se po přistání zlomil příďový podvozek. Původní informace o 19 zraněných se nepotvrdily. Jedna osoba je po havárii v ohrožení života.

Jak uvedla mluvčí generální štábu české armády Jana Růžičková, na palubě speciálního pozorovacího letadla, které je v Čáslavi v rámci pozorovacího letu programu Open Sky, bylo 23 lidí, z toho 14 Rusů a 9 příslušníků české armády.

Původní zprávy hovořily o šesti zraněných, jejich počet ale postupně stoupl. Kolem 13:00 záchranáři evidovali 19 zraněných, většinu z nich vážně. Konečný stav ale pořád není znám. Oběti na životech si nehoda zatím nevyžádala.

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek uvedl, že čáslavské letiště je nyní mimo provoz a obranu vzdušného prostoru nad Českou republikou dočasně převzali Slováci. Z šesti zraněných je pět ruských a jeden český voják. Nejhůř je na tom podle Picka jeden z Rusů, který nestačil po nehodě sám opustit palubu a ostatní mu museli z letadla pomoci. „Všichni ostatní vyskákali sami. Poté letoun začal hořet,“ uvedl Picek. Tento nejvážněji zraněný je stejně jako další Rus na popáleninovém centru v Praze na Vinohradech, kam záchranáři vezli i zraněného českého vojáka. Ostatní tři jsou v kolínské nemocnici.

Letadlo se ocitlo v poli mimo dráhu. Vlivem tření při přistání bez podvozku se stroj vzňal, oheň zničil hlavně část trupu za křídlem, kde je letoun také rozlomený.

Havarovaný Antonov prošel podle výrobce generální opravou v roce 2009 a další měl podstoupit v roce 2014. Stroj, jehož „monitorovací“ vojenská verze vychází z cestovního modelu An-24, byl vyroben v Kyjevě v roce 1975.

Ruská armáda letouny An-30 ke kontrolním letům používá často, kromě nich se používají i upravená letadla Tu-154M. Ve vývoji je podle ruských odborných médií zcela nový monitorovací letoun Tu-214ON, který má ruská armáda využívat výhradně k účasti v projektu Otevřené nebe.

Projekt, jehož podstatou je vzdušná vojenská kontrola nad územím účastnických zemí, byl vyhlášen v roce 1992. Podepsalo ho 34 států včetně Ruska a USA. Do letoška se konalo asi 800 kontrolních misí.

Antonov An-30 je dvoumotorový turbovrtulový letoun určený pro fotogrammetrické práce. Stroj konstrukčně vychází z typu Antonov An-24T. Letadlo má změněnou přední část trupu, která je bohatě prosklená, a zvýšenou letovou palubu. letoun poprvé vzlétl v roce 1974 a celkem bylo vyrobeno 123 kusů.