V penzijní reformě je chyba

Stačilo by, aby se přihlásili do nového fondového pilíře. Tato fatální chyba v zákoně by připravila stát o zhruba dvacet miliard korun ročně.
Z oněch 8,5 procenta má jít pět procentních bodů pojistného do nového fondu, takže do průběžného systému by na výběru pojistného stát přišel skoro o 90 procent současných plateb. Česká správa sociálního zabezpečení eviduje 993 tisíc samostatně výdělečně činných osob. Ty podle mluvčí úřadu Jany Buraňové zaplatily loni na pojistném celkem 23,3 miliardy korun.
Zmatek v normě způsobily podle mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Viktorie Plívové pozměňovací návrhy v parlamentu. Nejde tedy o omyl, který by byl už v původním návrhu.
Legislativní chybu měla napravit takzvaná technická novela k penzijní reformě. Tu však sněmovně vrátil prezident Václav Klaus. Navíc podle vyjádření daňového experta, které má deník E15 k dispozici, není zcela jednoznačné, že novela nastalý zmatek skutečně „opraví“. Paragrafy dotčeného zákona se totiž vzájemně ruší.
Penzijní fondy se poté, co Klaus novelu vrátil, nechaly slyšet, že důchodovou reformu lze spustit i bez technické novely. Pokud se tak stane, bude platit zákon, který platby živnostníkům výrazně snižuje.
Tak jednoduché, jak si představují fondy, to ale zdaleka není. „Vetem prezidenta republiky jsme se dostali do velmi složité situace. Momentálně ji zkoumají právní experti, a jejich analýzy ještě nejsou ukončeny. Česká správa sociálního zabezpečení v každém případě dostala pokyn, aby se připravila na obě možnosti.
Čtěte také:
Důchodová reforma se možná spustí i bez prováděcího zákona
Pro koho je výhodný přechod do druhého pilíře důchodového systému?
Voliči rozhodli. S reformami je konec
Tedy, že reforma může i nemusí příští rok odstartovat,“ řekl deníku E15 ministr práce a sociálních věcí .
Navíc je třeba počítat s tím, že pokud sociální demokracie vyhraje volby – sama se v tomto smyslu v posledních měsících několikrát vyjádřila – je rozhodnuta v penzijní reformě Nečasova kabinetu udělat významné parametrické změny. To by mělo velký vliv na výpočet výše penzí.
Jak k pochybení došlo
» V roce 2011 při přípravě zákona o jednom inkasním místě se koalice dohodla, že se sazba pojistného OSVČ výrazně změní místo 28 procent z 50 procent vyměřovacího základu na 6,5 procenta ze 100 procent vyměřovacího základu.
» Pak bylo pro OSVČ, které vstoupí do druhého pilíře, analogicky jako u zaměstnanců upraveno navýšení celkové sazby o dvě procenta, tedy na 8,5 procenta, z toho pět procent jako pojistné do druhého pilíře.
» Zatímco zákon o důchodovém spoření byl spolu se změnou zákona o pojistném na sociální zabezpečení schválen s účinností od 1. 1. 2013, zákon o jednom inkasním místě parlament schválil s účinností až od 1. 1. 2015. Tím bylo pojistné na důchodové zabezpečení OSVČ definováno různě pro osoby účastné v druhém pilíři a pro osoby ostatní.
» Situaci měl podle dohody ministrů financí a práce a sociálních věcí zhojit nový zákon o pojistném na důchodovém spoření, který byl parlamentu předložen v květnu 2012. Stanovil sazbu pojistného do druhého pilíře pět procent a v doprovodném zákonu (nyní je ve sněmovně) zachovává současné principy výběru pojistného pro OSVČ do doby účinnosti zákona o jednotném inkasním místě.