Problémem je novela zákona o pedagogických pracovnících, která od 1. ledna příštího roku vstoupí bez výjimky v platnost. Podle ní mohou učit jen lidé s potřebnou kvalifikací, kterou je míněno odborné pedagogické vzdělání. Ani například 20letá praxe a jiné vysokoškolské vzdělání se uznávat nebude.
Kolika učitelů se problém týká? „Máme odhad počtu nekvalifikovaných učitelů k 30. září 2013, v regionálním školství (ZŠ a SŠ – pozn. red.) je to 13 386 učitelů, zhruba desetina z celkového počtu. Kolik z nich už začalo nebo ještě začne kvalifikační studium, nelze v tuto chvíli říct. MŠMT plánuje detailnější šetření,“ odpověděl E15.cz Patrik Kubas z tiskového odboru ministerstva školství.
Zastánci novely tvrdí, že o nutnosti doplnit si potřebné vzdělání vědí nekvalifikovaní učitelé deset let, tudíž měli na rozumné rozhodnutí času dost.
Otázku, zda se státu vyplatí, když bude nekvalifikovaný dlouholetý pedagog s 25 odučenými léty například v 58 letech dostudovávat obor, částečně vypadne z výuky, a po dostudování brzy odejde do důchodu, ponechalo MŠMT bez odpovědi.
Na časy se však naštěstí blýská. „K problému bude mít ministr školství Marcel Chládek schůzku se školskými odbory 11. února a rozhodne po tomto jednání,“ řekl E15.cz Kubas.
Jak Kubas dále potvrdil, ministr Chládek již prohlásil, že osobně se přiklání ke zrušení podmínky povinného pedagogického vzdělání a rozhodnutí o tom, kdo může učit, by ponechal v kompetenci ředitelů škol.
Otázkou je, jak ministr Chládek na jednání v příštím týdnu pochodí. Jak serveru E15.cz potvrdili školští odboráři, pro výjimky ani ředitelský pardon nebudou.
Už žádné výjimky
„Zákon platí deset let a stále se z něj udělovaly výjimky. Vezměme si příklad dnes 55letého nekvalifikovaného učitele. Tomu bylo v počátku platnosti zákona 45 let. Tehdy měl dost času se rozhodnout, jak to s profesní dráhou myslí a případně obor dostudovat. Proto nyní pro další výjimky nejsme,“ odpověděla E15.cz místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu školství (ČMOS PŠ) Markéta Seidlová.
„Nechceme, aby klesala prestiž povolání učitele a po státu chceme zvýšit platy učitelů. Argument, že jsou všichni pedagogové kvalifikovaní, je v tomto směru hodně pádný. Proto nejsme pro výjimku ze vzdělání,“ dodala Seidlová.
Ministr Chládek u odborářů zřejmě nepochodí ani s návrhem, aby o osudu nekvalifikovaných učitelů rozhodovali ředitelé škol. „Ředitel odpovídá za vzdělávání a je to nejvyšší manažer školy. Ale přesto jeho rozhodování může být v tomto směru subjektivní. Pro přenesení kompetencí proto obecně také nejsme,“ vysvětlila Seidlová.
Jak Seidlová dodala, ČMOS PŠ ale na tomto stanovisku vyloženě zabetonovaný není: „Lépe než jeden ředitel by bylo, kdyby o případu nekvalifikovaného učitele rozhodovala komise. O tom by se dalo diskutovat.“