Vedení Prahy si posvítí na „Hudečkův institut“

Tomáš Hudeček

Tomáš Hudeček Zdroj: Michael Tomes, E15

Nové vedení pražského magistrátu chce slučovat i rozdělovat odbory, měnit systém auditů a do tří let propustit až čtvrtinu zaměstnanců. Reorganizace by se přitom měla dotknout i Institutu plánování a rozvoje (IPR), který vznikl za bývalého primátora Tomáše Hudečka a má na starosti mimo jiné územní plánování a vypracovává urbanistickou strategii Prahy.

Chybou Hudečkova rozhodnutí podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) bylo, že magistrátu byly některé kompetence odebrány a byly přeneseny na IPR. „Postavili tak úřad proti té organizaci. To je manažerské selhání,“ řekla. Dodala, že magistrát a IPR musí spolupracovat, ne bojovat. IPR by tak v budoucnu neměl mluvit například do zahraniční politiky města, kultury či školství.

IPR vznikl transformací příspěvkové organizace města pod názvem Útvar rozvoje města (ÚRM, takzvaný Pražský architekt), která byla spíše připomínkovým a poradním orgánem. Podle kritiků této transformace se ale z nového institutu stal rozhodující orgán v případě jakékoliv nové stavby v hlavním městě Praze, který na sebe převzal část kompetencí, o kterých dříve rozhodovaly odbory města v režimu státní správy.

V současné době má IPR rozpočet 650 milionů a 250 zaměstnanců, zatímco ÚRM měl 50 zaměstnanců a rozpočet okolo 150 milionů korun.

„IPR je městská plánovací, vědeckovýzkumná instituce, jejímž úkolem je mimo jiné bránit neefektivnímu plánování města a významně tak ušetřit veřejné prostředky, což špatní politici bez patřičného vzdělání a rozhledu neví,“ řekl ke kritice Hudeček s tím, že prý „těžko může stát městská instituce proti městu, když je městská“.

Kdy se plánované změny uskuteční a kdy reorganizace skončí, není jasné. „Moje představa je snížit počet zaměstnanců magistrátu do tří let o 25 procent. Do konce letošního roku bych chtěla mít úřad stabilizovaný,“ řekla. Do dubna by měly být hotovy první analýzy fungování úřadu.

Magistrát má nyní asi dva tisíce zaměstnanců. První analýzy fungování úřadu mají být hotovy do letošního dubna. „Současná struktura úřadu, kterou máme, je nevhodná. Třetina mé práce nyní je věnovat se úřadu, protože tomu chudákovi se nikdo nevěnoval,“ řekla Krnáčová.

Podle Krnáčové funguje magistrát špatně například v oblasti školství nebo zdravotnictví. Některé odbory prý byly v minulosti nesmyslně rozdělovány, jiné zase spojovány - to se týká podle ní například odboru stavebního a odboru územního plánu. V minulosti byl rovněž odbor komunikace přesunut pod kancelář primátora, podle informací ČTK by měl být opět vyčleněn jako samostatný odbor. Slučování některých odborů se Krnáčová nebrání, konkrétně je ale nejmenovala.

Změnit by se měl způsob přijímání zaměstnanců. „Následně se musí změnit rovněž práce s lidmi. Neexistuje kvalitní interní komunikace, ta tu evidentně nikdy nebyla,“ řekla primátorka. „Velký důraz budeme klást na kvalitu v oblasti ICT (informační a komunikační technologie), to je pro nás nástroj jak tužka a papír, akorát, že je to v nulách a jedničkách,“ dodala.

Změnit by se měl i systém a postup v rámci interních auditů, řekla. Nyní si primátorka nechává vypracovat analýzu, jaké a kdy se na magistrátu dělaly a čeho se týkaly.