Vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe by bylo pro Česko velké sousto | E15.cz

Vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe by bylo pro Česko velké sousto

František Novák - Peak.cz

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Český ministr dopravy Dan Ťok na začátku listopadu zveřejnil výsledky studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe. Propojení těchto tří řek by vyšlo na 582 miliard korun. Jak vypadají podobné projekty v ostatních zemích Evropské unie?

O vodním propojení povodí Dunaje, Odry a Labe (DOL) údajně uvažoval už Otec vlasti Karel IV. Kanál propojující tyto řeky dlouhodobě podporuje český prezident Miloš Zeman. Ministerstvo dopravy nedávno přišlo se studií, z níž vyplývá, že by výstavba přišla na 582 miliard korun a byla ekonomicky „efektivní“. Stavět by se podle této studie teoreticky mohlo začít v roce 2030 u Ostravy. 

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zároveň při jejím představení odmítl námitky, že by stavbou došlo k odvádění vody z okolní krajiny a hrozila by sucha, jak varují zástupci ekologických organizací. Ti zároveň zdůrazňují, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. 

Doporučené trasování kanálu Dunaj–Odra–Labe Autor: studie proveditelnosti MD

Propojení Dunaje s Odrou přes řeku Moravu by mělo stát 281 miliard korun. Nejnáročnější na výstavbu by byla labská větev, ta by přišla na 301 miliard korun. Polsko již předběžně s projektem vyslovilo souhlas, české ministerstvo chce přesvědčit i Slovensko, protože studie počítá i s variantou napojení kanálu na Dunaj u Bratislavy, případně přes Váh. Uvažuje také o pomoci Francie, jež staví podobný kanál na severu země, který má propojit řeky Seinu a Šeldu. 

Studie proveditelnosti DOL

Studie hodnotila dopady kanálu z dopravního, vodohospodářského, energetického i rekreačního hlediska. Materiál ovšem nezahrnuje investiční náklady na zvýšení splavnosti jednotlivých řek. K těmto projektům budou studie teprve vznikat. Náklady na zprovoznění kanálu se tak nejspíš zvýší.  

DOL v číslech

167 km – délka dunajské větve
161 km – délka oderské větve
148 km – délka labské větve
4 970 kamionů denně má ušetřit kanál denně v roce 2079
185 lodí denně by mělo kanálem plout v roce 2079
únor 2019 – vláda má tento projekt posoudit

Zdroj: Ministerstvo dopravy / Studie proveditelnosti DOL

Německý příklad

Kanál DOL se nejčastěji přirovnává k propojení Rýna s Dunajem přes řeku Mohan (Rýn Mohan–Dunaj). Tento umělý kanál se budoval od města Bamberk na Mohanu přes Norimberk do Kelheimu, který leží na soutoku řek Altmühl a Dunaj.

Propojení řek Rýn a Dunaj v historii. Kanál z let 1960 až 1992 je označen číslicí čtyři. Autor: LordMP/CC BY-SA 3.0

Stavba byla započata v roce 1960 a dokončena v roce 1992. Je dlouhý 171 kilometrů. Výškový rozdíl 175 metrů pomáhá lodím překonat 16 zdymadel. Šířka kanálu u hladiny je 55 metrů, hloubka čtyři metry. Kanálem mohou proplouvat plavidla až do 190 metrů na délku s ponorem 2,7 metru.

Celkové náklady na stavbu se uvádějí na 4,7 miliardy marek, to odpovídá asi 2,3 miliardy eur (při současném kurzu by se jednalo o 60 miliard korun). Průplav spojuje Severní moře s Černým mořem.

Převýšení trasy kanálu Rýn–Mohan–Dunaj Autor: jailbird/CC0

Současným problémem říční dopravy na Rýnu je ale nedostatek vody. V tomto roce musela být výrazně omezena doprava po nejrušnější řece Německa. Na přelomu října a listopadu v Kolíně nad Rýnem klesla hladina na pouhých 77 centimetrů.

V tomto období přitom bylo běžné, že dosahovala až do výše čtyř metrů. Nízký stav vody se projevil i na objemu přepravy na kanálu, který se propadl na třetinu obvyklého množství.

Celý článek si můžete přečíst na Peak.cz >>>

 


 


Autor: František Novák - Peak.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video