Vývozcům se daří, polovina z nich očekává růst prodejů

Ilustrační foto (Novák Tomáš - Euro)

Ilustrační foto (Novák Tomáš - Euro) Zdroj: Novak Tomas/Euro

Český export prožívá optimistické období. Objem vyvezeného zboží a služeb za poslední rok vzrostl 41 procentům firem a až polovina z nich očekává nárůst exportu v příštím roce. Vyplývá to z průzkumu mezi šéfy tří stovek exportérů, který vypracovala agentura GfK Czech.

Pozitivní čísla včera potvrdil také Český statistický úřad. Dle zveřejněných statistik v srpnu meziročně stoupl vývoz o 1,9 a v červnu o 3,2 procenta. „Z dosud zveřejněných statistik za srpen je u zahraničního obchodu nejméně patrná trendová změna, přesto i v něm existují známky, že česká ekonomika zvolna nabírá na obrátkách,“ uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Firmy spoléhají na sebe

Co stojí za optimistickými vyhlídkami vývozu, ale není jisté. Téměř 70 procent z oslovených manažerů v průzkumu uvedlo, že podmínky pro export v České republice zůstanou stejné a jen 14 procent počítá se zlepšením situace. „Deset procent firem očekává zhoršení podmínek, což já považuji za klíčovou zprávu,“ řekl Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express & CEU.

Dle dotazovaných exportérů pomohl vývozu jejich firmy nový obchodní partner (60 %), nová technologie výroby (30 %) a investice do reklamy (19 %). Průzkum tak dokazuje, že za zvětšením objemu exportů stojí aktivita samotných firem. „Jde o vlastní tah na branku, který přináší výsledky,“ říká Drnec.

Roste riziko spojené s politickou situací

Největším rizikem pro český export jsou v rámci domácího trhu silná konkurence a růst nákladů. Nejvyšší nárůst zaznamenala nejistota spojená s domácí politickou situací, která je doplněna o rostoucí administrativu. Dle Drnecových slov je byrokracie obrovským problémem zejména malých a středních firem a českým exportérům by prospělo odstraňování byrokratické zátěže.

Přebytky českého zahraničního obchodu za poslední dva roky:Bilance zahraničního obchoduBilance zahraničního obchodu | CSUZdroj: ČSÚ

Vnímání české politické scény zůstává kritické i z pohledu zahraničních obchodník partnerů. Až 46 procent z nich hodnotní situaci v politice u nás negativně, což na zahraničních trzích může oslabit důvěru v české firmy.

Zájem o Rusko mírně klesá

Pro naprostou většinu firem hraje nezastupitelnou roli export do zemí Evropské unie. Důležitými partnery zůstávají Rusko, Čína a přilehlé oblasti obou zemí. Od roku 2011 narostl počet exportérů, kteří hledají nové trhy z 25 na 33 procent, co se podepsalo i na zvyšujícím se zájmu o země Latinské Ameriky.

Rusko ale zaznamenalo propad odhadu rychlosti růstu, kde z loňských 63 procent klesl na přesnou polovinu. Stále je však druhou nejdůležitější destinací exportu. „V tomhle případě jde o ochlazení zájmu, ten ale stále zůstává
nadstandardní,“ míní Drnec.

Prvenství jako nejvýznamnější partner si s 36 procenty udržuje Německo, následováno zmiňovaným Ruskem s 12 a Slovenskem s 8 procenty.

Většina firem očekává předkrizovou úroveň příští rok

Výsledky průzkumu také ukazují, že téměř polovina firem se již pohybuje na úrovni vývozu období let 2010 a 2011, tedy před druhým propadem ekonomiky. Na tuto úroveň se plánuje v období příštího roku dostat celkově 70 procent firem. „Optimizmus exportérů dokládá i nižší potřeba realizovat protikrizová opatření,“ dodává Petr Megela ze společnosti GfK Czech.

Téměř třetina vývozců za poslední rok nerealizovala žádná protikrizová opatření, co souvisí s provedenými úsporami a restrukturalizacemi firem v první vlně ekonomického propadu v roku 2008. Necelých 40 % exportérů snížilo počet zaměstnanců, 30 % snížilo své marže a čtvrtina investice, objem výroby či celkové ceny výrobků.