Zachrání školy a učitele e-learning? Kapacity máme, tvrdí institut

Ilustrační foto (Foto:ČTK)

Ilustrační foto (Foto:ČTK) Zdroj: CTK

Nejen počty učitelů, ale i kapacita vysokých škol je oříškem, který musí ministerstvo školství nyní řešit. Zahájit studium a doplnit si kvalifikaci hodlá letos 3,9 tisíc učitelů bez pedagogického vzdělání. Přihlášky se dávají do konce března, otázkou je, zda pedagogické fakulty jsou schopné nátlak zvládnout. Existuje však dosud málo prezentovaná forma, která může „kamenným“ školám ulehčit – e-learning.

„Doplnit si pedagogické vzdělání formou e-learningu je možné. Pouze však pro učitele, kteří mají vysokoškolské vzdělání a potřebují si dodělat pedagogickou kvalifikaci. Studium by jim mělo zabrat celkem 120 hodin,“ řekla na dotaz E15. cz místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu školství Markéta Seidlová.

Studium e-learningem nabízí například Národní institut pro další vzdělávání. „E-learning u nás máme jako neplacenou i placenou formu,“ řekla E15.cz ředitelka institutu Helena Plitzová. Přednášky absolvují takoví studenti po internetu, zkoušky jsou ústní.

„Pobočky máme ve všech krajích, pokud bude o toto studium zájem, jsme schopni studijní skupiny otevřít. Kapacitně v tom nevidím velký problém,“ dodala Plitzová. Podle jejích slov takové 120hodinové studium v institutu vyjde na 9 tisíc korun.
V rámci neplacené formy doplňujícího studia má už institut otevřen program pro středoškolské pedagogy, kterého se účastní 520 lidí.

Fakuty situaci analyzují

Největší počet nekvalifikovaných pedagogů by v rámci doplnění kvalifikace měly pobrat pedagogické fakulty, kterých je v Česku devět.

„E-learnig jako formu studia poskytujeme, ale zda ho na fakultách otevřeme v těchto případech, je otázka předčasná. Vše rozhodne naše páteční jednání na ministerstvu školství, kde problém budeme komplexně řešit,“ řekl děkan Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Michal Vančura, který je zároveň předsedou Asociace pedagogických fakult VŠ.

Podle Vančury je z hlediska dostatečné kapacity pro VŠ klíčové vědět i strukturu a regionální rozdělení budoucích uchazečů o studium z řad nekvalifikovaných pedagogů. Tyto údaje už fakulty od ministerstva obdržely a nyní je analyzují.

Podle šetření ministerstva školství si nyní 6200 ze 17 tisíc nekvalifikovaných pedagogů doplňuje potřebnou kvalifikaci studiem a téměř 3900 učitelů studium do konce tohoto roku zahájí.

Momentálně tedy hrozí k 1. lednu 2015, kdy skončí výjimky ze zákona O pedagogických pracovnících, odchod ze škol zhruba sedmi tisíc učitelů.

„Někteří si možná ještě svůj odchod rozmyslí a na studium se ještě přihlásí. To by mohl být další kapacitní problém,“ zakončil Vančura.