Zachrání školy a učitele e-learning? Kapacity máme, tvrdí institut

„Doplnit si pedagogické vzdělání formou e-learningu je možné. Pouze však pro učitele, kteří mají vysokoškolské vzdělání a potřebují si dodělat pedagogickou kvalifikaci. Studium by jim mělo zabrat celkem 120 hodin,“ řekla na dotaz E15. cz místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu školství Markéta Seidlová.
Studium e-learningem nabízí například Národní institut pro další vzdělávání. „E-learning u nás máme jako neplacenou i placenou formu,“ řekla E15.cz ředitelka institutu Helena Plitzová. Přednášky absolvují takoví studenti po internetu, zkoušky jsou ústní.
„Pobočky máme ve všech krajích, pokud bude o toto studium zájem, jsme schopni studijní skupiny otevřít. Kapacitně v tom nevidím velký problém,“ dodala Plitzová. Podle jejích slov takové 120hodinové studium v institutu vyjde na 9 tisíc korun.
V rámci neplacené formy doplňujícího studia má už institut otevřen program pro středoškolské pedagogy, kterého se účastní 520 lidí.
Fakuty situaci analyzují
Největší počet nekvalifikovaných pedagogů by v rámci doplnění kvalifikace měly pobrat pedagogické fakulty, kterých je v Česku devět.
„E-learnig jako formu studia poskytujeme, ale zda ho na fakultách otevřeme v těchto případech, je otázka předčasná. Vše rozhodne naše páteční jednání na ministerstvu školství, kde problém budeme komplexně řešit,“ řekl děkan Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Michal Vančura, který je zároveň předsedou Asociace pedagogických fakult VŠ.
Podle Vančury je z hlediska dostatečné kapacity pro VŠ klíčové vědět i strukturu a regionální rozdělení budoucích uchazečů o studium z řad nekvalifikovaných pedagogů. Tyto údaje už fakulty od ministerstva obdržely a nyní je analyzují.
Podle šetření ministerstva školství si nyní 6200 ze 17 tisíc nekvalifikovaných pedagogů doplňuje potřebnou kvalifikaci studiem a téměř 3900 učitelů studium do konce tohoto roku zahájí.
Momentálně tedy hrozí k 1. lednu 2015, kdy skončí výjimky ze zákona O pedagogických pracovnících, odchod ze škol zhruba sedmi tisíc učitelů.
„Někteří si možná ještě svůj odchod rozmyslí a na studium se ještě přihlásí. To by mohl být další kapacitní problém,“ zakončil Vančura.