Z rozhodnutí Ústavního soudu o vyškrtnutí některých pasáží zákona o EET a následných vyjádření Ministerstva financí vyplývá, že zákon o EET v nejbližších měsících projde novelizací, a start třetí a čtvrté fáze EET se v důsledku toho odsune na zatím neznámý termín. Z účtenek zmizí rodná čísla, které byly součástí DIČ u fyzických osob, platby kartou z evidence vypadnou.
Na EET si stěžovala skupina 41 poslanců. Ti se domáhali buď zrušení celého zákona, anebo některých jeho ustanovení. Zejména namítali, že při přijímání zákona o evidenci tržeb došlo k závažným procesním pochybením a alternativně tvrdili, že některá zákonná ustanovení porušují základní práva. Soudci konstatovali, že k procedurálnímu pochybení skutečně došlo, ale nedosáhlo intenzity protiústavnosti.
Ústavní soud zrušil „náběh“ třetí a čtvrté etapy elektronické evidence tržeb, ale samotnou evidenci neshledal protiústavní: https://t.co/r17iYgptaf#EET
— Ústavní soud (@usoud_official) 15. prosince 2017
Ústavní soud zrušil tu část zákona týkající se evidence při placení kartou, neboť tržby plynoucí z bezhotovostních převodů jsou poměrně dobře dohledatelné a není tedy dostatečně silný a legitimní zájem státu na jejich plošné evidenci.
Fyzické osoby dále nemusí na účtenkách povinně uvádět daňové identifikační číslo poplatníka (DIČ) a to s ohledem na ochranu osobních údajů, jelikož to je tvořeno jejich rodným číslem. Ústavní soud rovněž zrušil tři zákonná ustanovení, která zmocňují vládu k vydání nařízení, jimiž lze některé tržby evidovat ve zjednodušeném režimu, některé tržby vyloučit úplně a rozšířit seznam dočasně vyloučených tržeb.
Míč je tak nyní na straně zákonodárců, ti teď musí zvolit postup pro dvě předpokládané fáze zavádění EET a taxativně přímo v zákoně vymezit skupiny osob z této povinnosti vyňatých, popřípadě povinných vést jen zjednodušenou evidenci.
Efekt na daňové inkaso je u EET vzhledem k celkovému státnímu rozpočtu zanedbatelný, dosahuje jen pár desetin procenta, což jsme analyzovali například článku odkazovaném výše.