Jak na vrácení nevhodných dárku? Originální obal nepotřebujete | E15.cz

Jak na vrácení nevhodných dárku? Originální obal nepotřebujete

onk

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

I když se na Vánoce mnozí připravují dlouho, nemusí se druhým trefit do vkusu. Za poslední roky přibývá dárků objednaných přes internet a ty mohou i přes dobrý záměr obdarované zklamat.

Dárky přes internet se nevyplatí kupovat dlouho dopředu. Teda alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen. U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však třeba najedete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už pře převzetím zboží.

Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

„Dárky nakoupené v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá však častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět,“ dodává Miroslav Šperka.

Originální balení nepotřebujete

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu.

Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.  

Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné

Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.

„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal.

Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách.

Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.

„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.

A jak je to se zbožím objednaným z Číny?

Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress. Dlouhou dobu si spotřebitelé z EU mohli objednávat prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.

Nově však AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v EU. Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.

Autor: onk

Mzdová kalkulačka

Newslettery