Vozy SUV Čechy táhnou, tvoří třetinu nových aut

.

. Zdroj: Citroën

.
2
Fotogalerie

Zájem o sportovní užitková vozidla (SUV) a terénní vozy na celkově klesajícím automobilovém trhu neklesá. Od ledna do června se v této kategorii prodalo 47.439 aut, což je zhruba o procento meziročně méně, celý trh přitom klesl o více než devět procent. Podíl SUV na celkových prodejích nových vozů se v Česku za poslední tři roky zvýšil o deset procentních bodů na téměř 32 procent, což z nich dělá nejprodávanější kategorii aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Vozy SUV podle prodejců nabízejí vyšší posez, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Mají lepší jízdní vlastnosti mimo silnice a díky pohonu 4x4 a větší světlé výšce si často poradí i s terénem různé obtížnosti. Výrobci musí přitom plnit stále přísnější ekologické limity.

Nejprodávanějším SUV v Česku je Škoda Karoq, kterou si do července pořídilo přes 6000 zákazníků, druhá je větší Škoda Kodiaq s více než 4000 prodanými vozy. Třetí skončila Dacia Duster s prodejem blížícím se 4000 aut.

Nejlepší SUV na českém trhu >>>

Stejně jako Škoda, která letos přichází na trh s třetím SUV v podobě kompaktního crossoveru Kamiq, se i ostatní výrobci snaží segment obsadit co nejvíce různými modely. Například japonská Toyota má v nabídce tři modely různého určení. Zatímco RAV4 je rodinným SUV pro každodenní cesty do práce či školy i aktivní trávení volného času, větší off-road Land Cruiser je použitelný v těžkém terénu nebo při převážení těžkého nákladu.

"Trendem je využívat jedno auto pro práci i pro volný čas. Český zákazník teď chce větší auto, se kterým ráno odveze děti do školy, auto využije následně i v práci, a odpoledne vyrazí s rodinou na chalupu nebo na výlet," uvedl manažer Toyota Česká republika Petr Korecký.

Za terénními a SUV vozy následuje nižší střední třída s 20 procenty a malé vozy s 16 procenty trhu. Podíl téměř 13 procent mají velkoprostorové vozy MPV.