Roboti na chodnících v Praze: foodora spustila první autonomní rozvoz jídla

Foodora spustila rozvoz pomocí robotů. Objednávky mají doručovat rychlostí běžné chůze.

Foodora spustila rozvoz pomocí robotů. Objednávky mají doručovat rychlostí běžné chůze. Zdroj: ČTK / Šimánek Vít

Foodora chce otestovat, zda má smysl rozšíření robotů i do dalších částí Prahy.
Roboti nemají sloužit jako levnější náhrada lidských kurýrů.
Vozítka od Starship Technologies zvládají samostatnou jízdu a zároveň zůstávají pod dohledem operátora.
Roboti se dokážou bezpečně vyhýbat lidem a dalším překážkám.
4 Fotogalerie
ČTK
Diskuze (0)
  • V Karlíně začal první český pilot autonomních rozvozových robotů, které mají doručovat jídlo v ulicích rychlostí běžné chůze.
  • Elektrická vozítka od Starship Technologies zvládají samostatnou jízdu po chodnících a zároveň zůstávají pod dohledem operátora.
  • Půlroční test má ukázat, zda se vozítka v provozu osvědčí. Firma poté plánuje jejich možné rozšíření do dalších částí Prahy.

Roboti jezdí rychlostí chůze a sleduje je operátor

Roboti se pohybují po chodnících rychlostí tři až šest kilometrů v hodině, tedy tempem rychlejší chůze. Zatím obsluhují zákazníky v okolí restaurace McDonald’s v Thámově ulici, odkud vyjíždějí s objednávkami v okruhu zhruba dvou kilometrů.

Díky kamerám, senzorům a umělé inteligenci dokážou sledovat okolí, vyhýbat se překážkám a bezpečně manévrovat mezi chodci. Na jejich jízdu zároveň dohlíží lidský operátor, který může kdykoliv zasáhnout.

První nasazení v Česku. Následuje půlroční test

Podle českého šéfa foodory Adama Kolesy jde o první nasazení autonomních doručovacích robotů v České republice. Nyní začíná půlroční zkušební etapa, během které bude firma testovat, zda se roboti osvědčí.

Pokud projekt dopadne dobře, budou se robotická vozítka objevovat i v dalších částech Prahy a později i v dalších městech.

Vozítka z dílny Starship Technologies

Roboti pocházejí od americké společnosti Starship Technologies, která se na tento typ autonomických strojů zaměřuje od roku 2014. Celosvětově provozuje více než 2700 vozítek a funguje v sedmi zemích. Foodora robota už využívá například ve Stockholmu.

Kapacita tří tašek a přechody jen po zebře

Autonomní vozítka připomínají větší robotické sekačky a pojmou až tři nákupní tašky. Jezdí v jakémkoliv počasí a silnice překonávají pouze tehdy, když je to nutné, a to výhradně po přechodech pro chodce. Radnice Prahy 8 projekt schválila a ocenila otevřenou komunikaci ze strany firmy.

Roboti kurýry nenahradí, tvrdí foodora

Kolesa zdůraznil, že stroje nejsou levnější náhražkou lidských kurýrů. Náklady jsou podle něj obdobné, výhoda spočívá především v efektivnějším pokrytí krátkých tras. Kurýři se tak mohou věnovat složitějším či dálkovým rozvozům.

Platformu foodora v Česku provozuje skupina Delivery Hero SE se sídlem v Německu. Původní službu Dáme jídlo založil v roce 2012 Tomáš Čupr. Rebranding na foodoru proběhl v roce 2022 v rámci sjednocení evropské značky.

Začít diskuzi