Roboti na chodnících v Praze: foodora spustila první autonomní rozvoz jídla
- V Karlíně začal první český pilot autonomních rozvozových robotů, které mají doručovat jídlo v ulicích rychlostí běžné chůze.
- Elektrická vozítka od Starship Technologies zvládají samostatnou jízdu po chodnících a zároveň zůstávají pod dohledem operátora.
- Půlroční test má ukázat, zda se vozítka v provozu osvědčí. Firma poté plánuje jejich možné rozšíření do dalších částí Prahy.
Roboti jezdí rychlostí chůze a sleduje je operátor
Roboti se pohybují po chodnících rychlostí tři až šest kilometrů v hodině, tedy tempem rychlejší chůze. Zatím obsluhují zákazníky v okolí restaurace McDonald’s v Thámově ulici, odkud vyjíždějí s objednávkami v okruhu zhruba dvou kilometrů.
Díky kamerám, senzorům a umělé inteligenci dokážou sledovat okolí, vyhýbat se překážkám a bezpečně manévrovat mezi chodci. Na jejich jízdu zároveň dohlíží lidský operátor, který může kdykoliv zasáhnout.
První nasazení v Česku. Následuje půlroční test
Podle českého šéfa foodory Adama Kolesy jde o první nasazení autonomních doručovacích robotů v České republice. Nyní začíná půlroční zkušební etapa, během které bude firma testovat, zda se roboti osvědčí.
Pokud projekt dopadne dobře, budou se robotická vozítka objevovat i v dalších částech Prahy a později i v dalších městech.
Vozítka z dílny Starship Technologies
Roboti pocházejí od americké společnosti Starship Technologies, která se na tento typ autonomických strojů zaměřuje od roku 2014. Celosvětově provozuje více než 2700 vozítek a funguje v sedmi zemích. Foodora robota už využívá například ve Stockholmu.
Kapacita tří tašek a přechody jen po zebře
Autonomní vozítka připomínají větší robotické sekačky a pojmou až tři nákupní tašky. Jezdí v jakémkoliv počasí a silnice překonávají pouze tehdy, když je to nutné, a to výhradně po přechodech pro chodce. Radnice Prahy 8 projekt schválila a ocenila otevřenou komunikaci ze strany firmy.
Roboti kurýry nenahradí, tvrdí foodora
Kolesa zdůraznil, že stroje nejsou levnější náhražkou lidských kurýrů. Náklady jsou podle něj obdobné, výhoda spočívá především v efektivnějším pokrytí krátkých tras. Kurýři se tak mohou věnovat složitějším či dálkovým rozvozům.
Platformu foodora v Česku provozuje skupina Delivery Hero SE se sídlem v Německu. Původní službu Dáme jídlo založil v roce 2012 Tomáš Čupr. Rebranding na foodoru proběhl v roce 2022 v rámci sjednocení evropské značky.




















