Firmy zoufale bojují s nedostatkem IT pracovníků, zkoušejí je i „dovážet“ z Východu
Investice firmy do náboru a vzdělávání nového IT zaměstnance může být i v řádu několika set tisíc. Trvá však v průměru půl roku, než se nový pracovník stane plně samostatným a až 18 měsíců, než začne být pro firmu ekonomicky rentabilní. Zejména absolventi využívají současné situace na trhu práce a očekávají nepřiměřeně vysoké mzdy. Navíc se u nich objevuje trend rotovat po pohovorech s cílem získat finančně co nejlepší nabídku, a to i přes to, že nemají adekvátní schopnosti. Vyplývá to z vyjádření oslovených firem z oblasti informačních technologií.
Hlad po IT specialistech na českém trhu setrvává a náklady na jejich nábor jsou vysoké. Kandidáti si jsou vědomi své výhody, a tak si neváhají říct o vyšší mzdy. Firmy zcela běžně hledají i juniorní pracovníky přes personální agentury.
"Agenturám platíme obvykle tři mzdy přijatého zaměstnance, čímž se návratnost investice, kterou jsme do něj vynaložili, ještě oddaluje,” sdělil David Mikulík, vedoucí aplikačního vývoje ve společnosti ATOS specializované na poskytování IT služeb. “Mnohdy musíme na kandidátovy podmínky neochotně přistoupit. Po nástupu pak pracovníci navíc očekávají rychlý růst mzdy," dodal.
"Jsou pozice, kde není třeba mít velké počáteční zkušenosti a znalosti intormatiky. I přes to má pracovník v prvním půl roce měsíční mzdu stejnou jako třeba ředitelka základní školy. Během dvou let může být jeho mzda i dvojnásobná,” uvedl Martin Paták, personální ředitel konzultační společnosti Cleverlance.
Zejména korporace kvůli nedostatku lidí oslovují i zahraniční personální agentury či přímo kontaktují zahraniční pracovníky. Vzhledem ke mzdové hladině České republiky míří s nabídkami na východ.
"Zkoušeli jsme nalákat pracovníky z Ruska, Vietnamu i Indonésie. I přes to, že bychom jim zajistili vše, co k relokaci potřebují, vždy to na něčem selže," sdělil Paták a dodal:
"Ze zkušenosti už ale celkem spolehlivě dokážeme poznat adepty, kteří prostě jen zkoušejí, co se dá z firmy u pohovoru vyrazit. Způsob, jakým prezentují své předešlé zkušenosti, je většinou prozradí. Místo nabírání nezkušených juniorů z vnějšku máme vlastní vzdělávací akademie, kde si nováčky vyprofilujeme podle vlastních potřeb."
Společnosti tak běžně nabízejí svým pracovníkům desetitisícové odměny, doporučí-li kandidáta s určitými znalostmi a ten ve firmě setrvá po zkušební dobu. Vyrojilo se i spousta personálních agentur a serverů, které vybízí k doporučení specialistů i veřejnost. Z kontaktů a životopisů se tak stal lukrativní byznys.