Politické kuře neznám, hájí šéf KFC dodavatele. Restaurace přibudou na dálnicích a cestou do hor

Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík

Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík
Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík
Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík
Šéf KFC pro Česko, Německo a Rakousko Libor Hubík
Kyblík KFC
9
Fotogalerie

Tuzemská síť s rychlým občerstvením KFC zatím na tržby konkurenčního řetězce McDonald’s nedosáhne. Soustředí se ale na otevření nových poboček, zejména u dálnic nebo u cest na hory. „Je to spíše otázka času, kdy tržby v regionech dorovnají i vysoce frekventované jednotky v Praze,“ říká v rozhovoru pro deník E15 Libor Hubík, šéf českého, německého a rakouského KFC.

Jak jste završili rok 2021?

V pátek 26. listopadu jsme otevřeli KFC Novodvorská Praha, hned nato v pondělí jsme otevírali restauraci v Táboře, v úterý KFC v Trutnově a ve středu jsme otevřeli letošní poslední restauraci KFC DT Ivanovice u Vyškova. Čtyři otevřené restaurace během jednoho týdne je náš rekord. Upřímně nevím o žádné další firmě, která by to dokázala. A toto svižné tempo si chceme uchovat i nadále.

To, co jste zmínil, jsou převážně pobočky na dálnicích a prodeje jídla z oken do aut…

Ano, plánujeme rozšíření v oblastech silnic, dálnic nebo cest na hory. Byť Praha má stále potenciál pro zhruba patnáct restaurací, klíčové jsou pro nás regiony. 

Inovace se promítají i do nového designu poboček. Rekonstruujeme je, aby byly moderní a z přírodních materiálů. Vyvíjejí se postupně do něčeho, co by více připomnělo restauraci. Ta značka byla dříve spojená s fastfoodovým nádechem, kde byla červená, bílá a samé plasty. Za poslední dobu jsme se z té škatulky ale vymanili.

Mluvíte o KFC jako o restauraci, ale pandemie vás donutila být spíše provozovnou s výdejovým pultem a s rychlým občerstvením. Není to trochu paradox?

Celý restaurační a QSR segment (segment s rychlým občerstvením – pozn. redakce) se musel velmi rychle přizpůsobit všem změnám, které nám víceméně denně měnily standardní prostředí našeho podnikání. Ať už je restaurace sebevíc luxusní, výdejní okénko fungovalo během pandemie všude. Spíš jsme se museli naučit rozvoz a jídlo s sebou. Není to nic špatného, jen to bylo v této době potřeba. 

Už jste předběhli český McDonald’s v počtu poboček?

Už jsou to dva nebo tři roky, co jsme největší sítí restaurací s rychlou obsluhou v Česku. Celkově jsme se dostali na krásných 115 poboček.

A v tržbách?

Některé lokality má McDonald’s historicky silnější. Nyní jsme v situaci, kdy tržby v regionech teprve budujeme. A je to spíše otázka času, kdy dorovnají i vysoce frekventované jednotky v Praze.  

Jaké jsou tedy vaše aktuální finanční výsledky?

Máme za sebou oznámení finančních výsledků za třetí kvartál a pokračovali jsme v růstu, tím myslím celý AmRest (pod provozovatele AmRest spadá kromě KFC také Pizza Hut, Burger King, Starbucks apod. – pozn. redakce).

Zmiňovali jsme dosud český trh, ale co zahraniční expanze?

Můžeme hovořit za značku pouze na trzích, které máme na starost. Nicméně historicky nejklíčovějšími trhy jsou Polsko, Česko, Maďarsko a Rusko. Tam budeme i nadále směrovat naši největší pozornost. 

Jak digitalizace pomáhá, nebo naopak škodí vašemu byznysu?

Co může vidět zákazník, tak jsou samoobslužné kiosky nebo aplikace Click and Collect (zákazníci si předem objednají jídlo na konkrétní pobočku a vyzvednou si ho – pozn. redakce). Do budoucna chceme inovace propojit s využíváním dat, abychom měli možnost v aplikaci zjistit, že se zákazník blíží k restauraci. Po potvrzení o souhlasu s těmito službami bychom mu předem upravili nabídku v digitálním kiosku.

Obecně investujeme spíše do vylepšení stávajících systémů, aby byly jednodušší a logičtější na používání. Digitalizujeme seznamy, které měří produkty, sledují časy spotřeby, kontrolují se hygienické a bezpečnostní standardy. Testujeme systém AmChicken, který předvídá, kolik kuřat mají lidé v restauraci připravit. Zatím se zavedl v KFC Strakonická, na přelomu roku se ale rozšíří do všech restaurací.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

S takovou razantní digitalizací ale nejspíš souvisejí i škrty v počtu zaměstnanců…

Jsem pyšný na to, že v době pandemie jsme nemuseli zaměstnance propouštět a ani to neplánujeme. Stále bude potřeba mít na některých pozicích lidi. Zaměstnanci se spíše přesunou do zázemí. Určitě budeme využívat více kiosků, abychom nemuseli mít tolik pokladních. Na druhou stranu lidský element kompletně nezmizí, kiosek vás nerozesměje a nenaladí. To, že naše kuřata jsou připravena čerstvě a ručně, taky nemůžeme přeskočit.

Kolik se toho prodá ze samoobslužných kiosků?

V poslední době atakují samoobslužné kiosky hranici půl milionu transakcí měsíčně. Průměrná hodnota objednávky je téměř o 20 procent vyšší než u běžného objednání u obsluhy.

KFC má vlastní rozvoz i rozvoz prostřednictvím platforem typu Dáme Jídlo, Wolt a Bolt. Kterou možnost upřednostňujete?

Většinu objednávek máme z vlastního rozvozu. Nicméně řešení nikdy není jen jedno. V každé lokalitě fungují jiné možnosti, například rozvoz na skútrech. V takových situacích je jednodušší domluvit se s agregátorem.

Řada restaurací si během pandemie stěžovala, že zhruba 30 procent marže připadá rozvozovým službám. Není to i pro vás překážkou?

Vzhledem k tomu, že je to placená služba, tak přirozeně platíme určitá procenta. A samozřejmě nám to musí dávat ekonomicky smysl. Na druhou stranu potřebujeme eliminovat extrémní dopady. 

Jaké dopady máte na mysli?

Platy jsou vyšší, řidiči jsou z trhu práce nedostatkoví. Nebo vstupy energií, benzinu a podobně. Obrovský tlak je také na cenu práce a materiálů, které se určitě dostanou do vyšších úrovní. 

Poplatek za váš rozvoz nyní činí 69 korun. Zvažujete jej zlevnit, nebo zdražit?

Potenciálně do budoucna není moc úvah na to, abychom šli třeba o polovinu dolů.

A úvahy o zdražování samotných produktů?

Konkrétně u některých produktů z nabídky B-smarts a u doplňkových produktů, jako jsou omáčky, jsme v říjnu přistoupili ke zvýšení ceny do výše šesti korun. Je velmi těžké odhadnout, jakým směrem se bude situace dál vyvíjet. Další zdražování v tuto chvíli ale neplánujeme, naopak se budeme snažit udržet ceny oblíbených pochoutek z čerstvého kuřecího masa co nejpříznivější.

Nepomohl by vám dovoz ze zahraničí, kde jsou potraviny mnohdy levnější?

Kvalita našich produktů, které připravujeme z čerstvých surovin od lokálních dodavatelů, je pro nás klíčová. Jsou jimi Vodňanská kuřata, zelenina od dodavatele Fryčovice nebo zmrzliny z Opočna. Lokální dodavatelé se během pandemie ukazují jako výhoda, neboť nejsme závislí na uzavření hranic. 

Maso vám dodává jak Vodňanské kuře z koncernu Agrofert, tak Drůbežářský závod Klatovy. Proč zrovna tyto dvě společnosti?

Našimi partnery jsou od doby, co jsme v Česku odstartovali na trhu, což je před 27 lety. Zatím nám dokážou pokrýt 50 tisíc tun kuřat ročně.

Koncern Agrofert patří do svěřenského fondu Andreje Babiše. Neškodí to pověsti KFC?

Já neznám politické kuře, ale chápu, že to je pro někoho senzitivní. Ať už je majitel, kdo je, my potřebujeme kuřata v určité kvalitě, a zároveň aby partner byl schopen splnit všechny požadavky. 

Zvažovali jste nábor dalších dodavatelů? 

Kdyby v Česku byl další hráč a splňoval všechny specifikace z hlediska kvality a objemu, tak jedině dobře. Byli bychom rádi za více partnerů kvůli vyšší flexibilitě zásobování. Dva mohou znamenat omezení. Nemůžeme si však nasmlouvat padesát různých dodavatelů, kteří nejsou schopni zkombinovat a ani zaručit požadavky na kvalitu. 

Kdy se vrátí slogan KFC „Finger licking good“ neboli „Tak dobré, že si olizujete prsty“, který jste během pandemie přestali používat?

Slogan jsme vyloženě nezrušili, ale kvůli senzitivní hygieně během pandemie jsme jeho aktivní komunikaci potlačili. Ono to pro nás Čechy je taky trochu složité pochopit, protože to zároveň znázorňuje „finger food“. To znamená, že ho vnímám všemi smysly, že si ho mohu ochmatat, sníst a nepotřebuju k tomu vidličku. 

Aktuálně rezonuje trend veganství a vegetariánství. V zahraničním KFC se testuje 3D tisk kuřat. Jak na to reaguje český trh?

Náhražka masa je globální iniciativou vlastníka franšízy YUM!, který na tom pracuje. My v Česku zatím o tom nemáme moc informací. Je to zajímavá věc, ale lehce mě děsí. To, co děláme, je čerstvé maso. 

Jak dlouho trvá prosadit novinku na trhu?

Může to trvat dva měsíce i rok. Hlavním problémem je spíše certifikace dodavatele a technické zpracování. Tedy jestli na to máme vybavení a jak to zavedeme do standardů. Potřebujeme k tomu i schválení z globálního trhu.

Chystáte se do budoucna uvést pokrmy připravené speciálně pro české zákazníky?

V minulosti jsme zkoušeli bramborový salát se stripsy. Nějaké nápady máme, ale zatím je nemůžeme prozradit. 

Nejoblíbenějším pokrmem z KFC je u Čechů Twister. Co je tím nejneoblíbenějším?

Neřekl bych, že nejneoblíbenějším, ale vidím odklon od kuřat na kosti. Ať už je to tím, že lidé požadují více variací, nebo i generační výměnou. Mladým už nestačí jen kyblík kuřat a děti nechtějí moc kousat kosti.