Rostlinné produkty zažívají boom, ale mléko suverénně vede, říká šéf českého Danone

Marián Jánoš, šéf českého Danone a Nutricia

Marián Jánoš, šéf českého Danone a Nutricia Zdroj: Dominik Kučera

Marián Jánoš, šéf českého Danone a Nutricia
Marián Jánoš, šéf českého Danone a Nutricia
Marián Jánoš, šéf českého Danone a Nutricia
4
Fotogalerie

Francouzský potravinářský gigant Danone, výrobce tradičních mléčných produktů Actimel, Activia nebo Danette, se jako jeden z mála v Česku, zemi mléku zaslíbené, pokouší prorazit s rostlinnými alternativami mléka či dezertů. Zcela nahradit mléčné výrobky je zjevně nereálné, rostlinné značce Alpro se ale daří. „Mléčné portfolio nám roste, ale Alpro stoupá výrazně rychleji. Celá kategorie na rostlinné bázi se v nejbližších třech letech zdvojnásobí,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 šéf českého Danone Marián Jánoš, který od začátku října vede i skupinu Nutricia zaměřenou na dětskou výživu.

Jaké letos čekáte tržby a které produkty jdou nejlépe na odbyt?

Dynamika růstu v jednotlivých kategoriích je odlišná, což odpovídá vývoji v různých segmentech Danone. Může se stát, že některé produkty budou na úrovni minulého roku, například kojenecké mléko, možná mírně pod, ale celkově to bude velmi dobré. Dynamika celé kategorie výživy pro děti je vzhledem ke klesající úrovni porodnosti velmi mírně rostoucí. Pokud to porovnáme s kategorií rostlinných výrobků, které meziročně rostou o třicet až čtyřicet procent, je to zásadní rozdíl.

Značky Alpro a Provamel s veganskými výrobky jste na tuzemský trh uvedli v roce 2019. Tehdy tvořily šestnáct procent portfolia Danone, jak to vypadá dnes?

Nyní na ně připadá zhruba 26 procent portfolia. Samo mléčné portfolio nám sice roste, ale to rostlinné výrazně rychleji. Očekáváme, že v příštích letech se ten poměr bude ještě zvyšovat.

Přebije tedy rostlinné portfolio to klasické?

Rostlinné se bude postupně přibližovat, ale v nejbližších deseti letech určitě nedosáhne velikosti mléčné kategorie. Z pohledu celého trhu mléčných výrobků a rostlinných alternativ je poměr jedna ku dvaceti. To znamená, že je to stále jen pět procent mléčného portfolia. Může se to zdát málo, ale když se podíváme na trendy, rostlinná kategorie se v nejbližších třech letech zdvojnásobí. Mléčný segment poroste také, ale nanejvýš o dvě nebo tři procenta ročně. 

Plánujete rozšiřovat výrobu? 

Z mlékárny v Benešově jsme se vlastnicky vymanili (Danone ji v roce 2013 prodalo americké Schreiber Foods – pozn. red.), každopádně i nyní se tam značná část mléčného portfolia vyrábí. Rozšíření výrobních závodů v České republice ale v nejbližším období neplánujeme. 

Ostatní výrobky pocházejí z dovozu. Activia je částečně z Česka a částečně z Polska, Actimel pochází z Belgie, Danet z Francie, zatímco Alpro je většinou z Belgie a z menší části z Francie. Neustále rozšiřujeme kapacitu továren. S postupným růstem již nyní přidáváme výrobní linky a do budoucna nejspíš budeme v nejrychleji rostoucích segmentech, tedy i v rostlinném Alpru, stavět nové závody.

Vidíte potenciální hrozbu v této kategorii? Co by se mohlo pokazit?

Takovým „pokažením“ by mohl být vstup nových hráčů. Konkurence je samozřejmě v pořádku, pro tu kategorii je jen přínosem. Hrozbou by ale mohlo být, pokud by noví hráči mohli zavést výrobky, které by nesplňovaly nějaké kvalitativní standardy, anebo výrobky, které by spotřebitelům dostatečně nechutnaly. Pak by je to mohlo odradit od přechodu z prvního vyzkoušení rostlinných výrobků k vyšší frekvenci používání. Takže to je hypotetický risk.

Obecně platí, že rostlinná strava je šetrná k přírodě, je vnímaná jako zdravá a také zdravá je, takže neexistují hrozby, které by mohly trend zvrátit, nebo je aspoň nevnímáme. Ať už legislativní, environmentální nebo tržní.

Konzervativní Češi ale na své tradiční mléčné výrobky stále nedají dopustit...

Když se podíváme na penetraci, tedy kolik lidí v České republice alespoň jednou ročně vyzkouší nebo přijde do styku s některými z rostlinných výrobků, tak meziročně roste o nějaká dvě procenta, ale mluvíme o čísle těsně nad dvacet procent. Když se podíváme na západní Evropu, kde tento trend začal před čtyřiceti lety, tam je to čtyřicet až padesát procent. A je to primárně o tom, že rostlinná kategorie v Česku existuje teprve nějakých třináct let. Takže je zde rozdíl jedné generace a té zkušenosti.

Vyrovnání se západní Evropou v penetraci nenastane hned, ale třeba za dalších deset let. Přijde to s komunikací, ať už naší nebo konkurenčních výrobců, s edukováním. Budoucnost této kategorie je skvělá, do nejbližšího období je růst téměř jistý.

Jak se stalo, že Danone, typicky mlékárenský byznys, začalo nabízet produkty neživočišného původu?

Jedním z trendů posledního desetiletí je flexitariánství, kombinování živočišné a rostlinné stravy. V rámci toho jsme viděli a sledovali velký nárůst portfolia na rostlinné bázi. To byly pro Danone impulzy k přestupu do této slibné kategorie.

V roce 2016 Danone koupilo za zhruba třináct miliard dolarů společnost WhiteWave, která vlastnila portfolio rostlinných výrobků, ať už Alpro pro Evropu či některé značky pro Severní Ameriku. A touto akvizicí vstoupila do segmentu Alpro. Tehdy to byl velmi perspektivní, ale ještě stále poměrně malý hráč. 

Čím si vysvětlujete, že nakonec rostlinné produkty na trhu uspěly?

Je to vhodnou kombinací skvělého výrobku, trendu a toho, že to přebrala firma, která má přístup na trh a vybudovanou distribuční síť a v průběhu pěti let se naučila s tímto portfoliem pracovat.

Jak se podílíte na tvorbě trendů v oblasti rostlinných produktů?

Jako společnost s vedoucím postavením na trhu jsme do značné míry ovlivnili celý rostlinný segment. Ať už se to týká některých příchutí nebo nových trendů, které vidíme a které pak kromě mléčného portfolia přidáváme i do toho rostlinného. 

S jakými novinkami přicházíte letos na trh?

Tím, že je rok už téměř na konci, uvedli jsme už vše, co jsme chtěli. Před pár měsíci jsme do rostlinné kategorie uvedli řadu s vyšším obsahem proteinu, před pár týdny smetanu na šlehání a dezerty. Například pěna alias mousse je na bázi ořechů a chuťově téměř nerozpoznáte, že v ní není mléko. 

V potravinářském byznysu se mluví o krizi zdražování surovin a v konečném důsledku zdražování samotných výrobků. Jak silně se vás to dotýká?

Ceny všeho neuvěřitelně rostou. Energií, výrobků ze dřeva, v našem případě kartonů nebo papírových obalů. Takže ano, tento trend musíme reflektovat, takže i ceny našich výrobků se budou upravovat. Orientačně se zvýšení bude pohybovat mezi pěti až osmi procenty.