Volební kampaně sázejí na dvojice. Hlavními průvodci neznámých tváří jsou Babiš a Okamura

Předvolební kampaň 2018

Předvolební kampaň 2018 Zdroj: Michael Tomeš, E15

Předvolební kampaň 2018
Předvolební kampaň 2018
Předvolební kampaň 2018
Předvolební kampaň 2018
Předvolební kampaň 2018
10
Fotogalerie

Měsíc před volbami se v ulicích objevily volební billboardy a plakáty v plné parádě. Trendem v poslední době přitom je, že politici na voliče shlížejí často ve dvojicích.

V pondělí odstartovala „horkou fázi“ celostátní volební kampaně ODS, další brífinky, na nichž strany a hnutí představují své kandidáty, se tento týden konají snad ve všech krajích. A jako vždy nastává období, kdy se zdá, že za rok budou dostavěné obchvaty, tunely, metro, tisíce bytů a jezdit se bude hromadnou dopravou zadarmo.

Z plakátů to slibují politici, kteří kandidují do říjnových komunálních voleb. Také letos se kandidáti objevují na billboardech ve dvojicích, a to ve větší míře než dříve, ať už jde například o pražské duo Jiří Pospíšil a Hana Marvanová (Spojené síly pro Prahu), dvojici Bohuslav Svoboda a Alexandra Udženija (ODS) nebo premiéra Andreje Babiše a všechny kandidáty za ANO.

„Dvojice se na propagačních materiálech využívají proto, aby jeden z dvojice svou přítomností propůjčil důvěryhodnost i druhému představovanému,“ říká předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek. Podle něj se téma dvojic častěji využívá ve volbách mimo sněmovnu, kde se o mandát ucházejí méně známé tváře nebo kdy jde o koalice.

„U stran typu ANO či SPD je běžné, že vždy místní lídr je zobrazen vedle celostátního a mediálně viditelnější osobnosti,“ souhlasí politolog Petr Just. „Snahou je ulehčit lidem identifikaci kandidáta s uskupením, které znají převážně právě díky celostátnímu lídrovi,“ dodal.

Justova slova potvrzuje především hnutí ANO, které po peripetiích s hledáním lídra v hlavním městě poprvé představilo kampaň a program až na začátku září. Na všech billboardech po celé zemi dominuje Andrej Babiš, ačkoliv sám nekandiduje, a mluví za kandidáty ve všech obcích. Premiér na plakátech voličům říká, že kandidáti na něj mají telefon. Tento hlavní námět kampaně je ale podle Justa spíše kontraproduktivní.

„Vyvolává pocit reflektovaný v mnoha parodiích na sociálních sítích, že regionální lídři jsou telefonicky řízeni Andrejem Babišem, případně že nejsou sami schopni řešit místní problémy,“ říká. Podobně jako ANO přistoupilo ke kampani hnutí SPD, kde se ze všech plakátů usmívá kromě faktických uchazečů o zvolení i lídr hnutí Tomio Okamura, který rovněž v komunálních volbách nekandiduje.

Grafická úroveň kampaní se podle Komínka stále posunuje. Ústředí stran podle něj více dbají na to, aby se materiály straníků více podobaly centrálnímu vzoru. U dvojic je však podle něj vždy náročnější vhodně umístit text a lidé někdy vůbec nestihnou přečíst sdělení. „ČSSD má letos billboardy i se třemi kandidáty, kam se jim ale pravděpodobně už nevešel popisek u jmen. Na voliče tak zírají tři představení lidé, ale nikdo neví, co jsou zač,“ uvedl Komínek.