Rozčarování z Babišových dvou milionů hlasů. Byznysmeni stojící za kandidáty hodnotí volby

Volební štáb kandidáta Petra Pavla v 1. kole prezidentských voleb

Volební štáb kandidáta Petra Pavla v 1. kole prezidentských voleb Zdroj: E15 Michael Tomeš

„Je neuvěřitelné, co Danuše Nerudová v podstatě „odnikud“ zvládla se svým týmem za neuvěřitelně krátké období vydupat ze země, zatímco její hlavní protikandidáti měli několikaletý náskok,“ říká šéfka e-shopu CZC Jitka Dvořáková, která darovala Nerudové 200 tisíc korun.
„Dopadlo to skvěle, ani v nejlepších představách jsem si nepředstavoval, že Andrej Babiš nevyhraje,“ vyjádřil se pro deník E15 zakladatel Dědek, který sponzoroval Nerudovou i Pavla. 
Petr Borkovec, Partners
„Jsem otrávený z přirovnání pana Pavla k Putinovi,“ kritizuje povolební projev Andreje Babiše šéf společnosti Siko Tomáš Vala, který poslal na kampaň vítěze prvního kola voleb 300 tisíc.
„Velká podpora Andreje Babiše ukazuje, že mnoho nespokojených lidí nemá žádnou paměť, hledá zachránce, který jim slíbí cokoliv,“ domnívá se další ze sponzorů generála Pavla Ondřej Fryc, zakladatel e-shopu Mall.cz a nynější investor do startupů.
12
Fotogalerie

Kandidátům poslali desítky milionů a s výsledkem prezidentských voleb jsou spokojení, někteří z nich jsou dokonce nadšení. Řeč je o českých byznysmenech, kteří finančně podpořili prezidentské kandidáty. Před prvním kolem volby hlavy státu si podporu českých podnikatelů vysloužili výhradně dva kandidáti – Danuše Nerudová a Petr Pavel. Jejich příznivci z řad podnikatelů si nyní dosavadní výsledky voleb převážně pochvalují.

Podpora byznysu je pro prezidentské kandidáty důležitá, bez jejich peněz by jen těžko mohli přesvědčit většinu národa, že jsou těmi správnými adepty na prezidentskou funkci. To se ostatně ukázalo například u Pavla Fischera nebo Marka Hilšera, za kterými nestály žádné skupiny podnikatelů. Naopak Petr Pavel dokázal na svou podporu získat 37 milionů a Danuše Nerudová 34 milionů, miliardář Andrej Babiš, který skončil na druhém místě, dary nepřijímá a kampaň si financoval sám. 

Byznysmeni z obou táborů podpory nelitují, někteří podporovatelé Petra Pavla jsou dokonce z výsledků voleb nadšení. „Jako každý podporovatel generála jsem nadšen. To jsou druhé volby v řadě, kdy Česko jednoznačně ukazuje, že nechce jít cestou Maďarska,“ komentuje výsledky Václav Muchna, který založil společnost Y Soft a který poslal Pavlovi 1,5 milionu korun. „Ještě víc než na generála jsem hrdý na Čechy, kteří nepodléhají populismu v takové míře jako v okolních státech. Jen nechápu, kde se berou ty dva miliony Babišových voličů,“ doplnil.

Podobnou euforii jako Muchna pocítil i zakladatel Jablotronu Dalibor Dědek. „Dopadlo to skvěle, ani v nejlepších představách jsem si nepředstavoval, že Andrej Babiš nevyhraje,“ vyjádřil se pro deník E15 Dědek, který sponzoroval Nerudovou i Pavla. Jmění Dalibora Dědka spočítal loni Magazín E15 na 7,5 miliardy korun.

Shodné pocity má také další sponzor bývalého šéfa vojenského výboru NATO Dušan Šenkypl, investor ze společnosti Pale Fire Capital. „Jsem nadšený z výsledku Petra Pavla, je to na úrovni mých nejoptimističtějších očekávání, a to, že zvítězil, je velmi silný signál celé společnosti o tom, jak moc je Andrej Babiš nechtěný,“ napsal deníku E15 byznysmen.

Navzdory nadšení ho překvapil výrazný úspěch bývalého premiéra Andreje Babiše. „Výsledek Andreje Babiše je pro mě mírně nad očekávání, bohužel on a jeho tým námezdních žoldáků, kterým je jedno, jaká je budoucnost této země, odvádějí dobrou práci a podařilo se jim sjednotit a mobilizovat celou část spektra, která je dezinformacemi a extremistickými metodami ovlivnitelná,“ myslí si Šenkypl. 

Z výsledků tuzemské byznysové elity je zřejmé, jak je podpora Andreje Babiše ve společnosti znervózňuje. „Velká podpora Andreje Babiše ukazuje, že mnoho nespokojených lidí nemá žádnou paměť, hledá zachránce, který jim slíbí cokoli,“ domnívá se další ze sponzorů generála Pavla Ondřej Fryc, zakladatel e-shopu Mall.cz a nynější investor do startupů.

„Jsem otrávený z přirovnání pana Pavla k Putinovi,“ kritizuje povolební projev Andreje Babiše šéf společnosti Siko Tomáš Vala, který poslal na kampaň vítěze prvního kola voleb 300 tisíc. „Už nechci jen důstojného prezidenta, přeji si vítězství ve druhém kole o 20 procent. Každý hlas navíc nás vzdálí lacinému populismu,“ burcuje Vala. 

„Děsí mě, kolik hlasů může přinést čistý populismus, lhaní i strategie a dobrý marketing. Dva miliony dospělých je prostě dost,“ napsal na sociální síť LinkedIn šéf finanční skupiny Partners Petr Borkovec. Ten podpořil neúspěšnou kandidátku Danuši Nerudovou půlmilionem korun. „Nezáleží na obsahu a vůbec ne pravdě, pouze na tvrdém marketingu a populistické rétorice. Veřejnost zvyklá na mediální zkratku, pravdu a obsah neřeší – stačí nadpis, zkratka,“ přidal se ke znepokojení developer Jan Řežáb, rovněž podporovatel Nerudové. 

Navzdory neúspěchu Nerudové se nezdá, že by její sponzoři výsledek voleb oplakali. „Danuše Nerudová sice šanci na postup v posledních týdnech ztratila, ale ukázala, že žena a v podstatě neznámý občanský kandidát má šanci a že veřejná volba dává smysl. Bojovala statečně až do poslední chvíle a získala zkušenosti, které jsou pro vítězství potřeba,“ ocenil její výkon Borkovec, který chystá vznik nové banky.

„Je neuvěřitelné, co Danuše Nerudová v podstatě ,odnikudʻ zvládla se svým týmem za neuvěřitelně krátké období vydupat ze země, zatímco její hlavní protikandidáti měli několikaletý náskok,“ připojuje se šéfka e-shopu CZC Jitka Dvořáková, která darovala Nerudové 200 tisíc korun.

Pro Dvořákovou je Nerudová „morální vítěz“ prezidentské volby. „Tyto volby jsou svým způsobem bodem zlomu, který otevírá prostor jinému typu kandidátů, kampaně a orientaci na normální a moderní budoucnost,“ doufá Dvořáková.

„Nevadí, příště už to vyjde, cestu dalším, třeba i sobě Danuše výrazně prošlápla. A rozhodně rozvinula nové formy politického marketingu. Pozitivního. Skvělou práci se sociálními sítěmi, téměř dvou tisíc dobrovolníků ve všech okresech – to je naprosto neuvěřitelné, taková vlna za pár měsíců. Bylo skvělé být u toho, každému bych to přál,“ uzavřel developer Řežáb.

Bývalý poslanec hnutí ANO, miliardář a zakladatel největšího ryze českého výrobce autodílů Brano Pavel Juříček, vnímá výsledky prvního kola prezidentských voleb značně odlišně než jeho byznysoví kolegové. Ačkoli žádnému z kandidátů sponzorský dar neposlal, patří mezi podporovatele Andreje Babiše. „Nejvíce mě překvapilo, že Nerudová získala jen necelých 14 procent a hlasy se rozdělily zejména mezi Petra Pavla a Andreje Babiše, kteří mají vysoká čísla právě zřejmě na úkor Nerudové,“ uvedl.

Babiše podporuje i proto, že je podle něj lepší volbou pro český byznys než Petr Pavel. „Co si budeme povídat, Babiš je byznysově orientovaný člověk a pokud bude zvolen, tak určitě nenechá takovou situaci, která teď ohrožuje celou deindustrializaci České republiky i Evropy. Obávám se, že pan Pavel k byznysu má dál,“ vysvětluje Juříček, který se loni vzdal vedení společnosti Brano ve prospěch svých dětí, syna Václava a dcery Lenky. Ponechal si však investiční aktivity a oblast rozvoje vodíku. 

„Víme, jaké jsou Babišovy slabiny, ale na druhou stranu když jedná s kýmkoli ze zahraničí, u čehož jsem byl, jedná pan Babiš velmi korektně, má snahu vyřešit věci a posunout je. Má mediální obraz, který neodpovídá jeho skutečnému charakteru,“ zastává se Babiše Juříček, jehož jmění Magazín E15 spočítal v loňském roce na 6,2 miliardy korun.

Redakce E15 se pokusila oslovit také podnikatele Františka Piškanina, který je dnes mezi byznysmeny asi nejhlasitějším zastáncem Andreje Babiše. Podnikatel, který od roku 1992 buduje logistickou firmu HOPI a vlastní také firmu Hollandia vyrábějící mléčné výrobky, hnutí ANO v minulosti několikrát finančně podpořil. Redakce ho kontaktovala prostřednictvím jeho spolupracovníků, ale žádost o vyjádření zůstala bez odpovědi.