Politici se dohadovali o dálnici D1. Podívejte se, jak chtějí její stav řešit
Tankodrom. Jinak se snad dálnici D1 u nás ani neřekne. Nejpoužívanější tepna České republiky je už řadu let terčem nejrůznějších posměšků a kritiky. V současné době prochází rekonstrukcí celkem 6 úseků, sedm jich je už po opravách zprovozněných. Podle kandidátů na poslance by se ale měla výstavba i oprava důležitých dopravních staveb zrychlit. Někteří by k tomu přijali další zákon.
„Je jasné, že musíme postavit nové dálnice, je potřeba opravit ty stávající a tady si myslím, že je velký problém v koordinaci těch oprav, která je nedostatečná,“řekl v diskuzi Blesku na téma Život v Česku poslanec KDU-ČSL Jaroslav Klaška.
Nespokojenost s rychlostí i průběhem oprav silnic a dálnic je skutečně velká. Ukázal to i průzkum agentury Phoenix Research, který jsme politikům během debaty ve studiu ukázali.
39 procent dotázaných je přesvědčeno, že tempo výstavby pozemních komunikací rozhodně není uspokojivé. K tomu dalších 27 procent lidí odpovědělo, že „spíše není“ s rychlostí spokojeno. 28 % respondentů má za největší problém pomalé tempo oprav na D1.
Co s tím? Na to se Blesk.cz zeptal politiků. „Ano, budeme muset mít na to další zákon, abychom jasně řekli, jaká budou pravidla hry, kdo co může povolit, za jakých podmínek, co bude dělat ministerstvo a tak dál,“ navrhl v diskuzi poslanec Klaška.
Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO) žádný nový zákon ale potřeba není. Prý postačí nedávná novela stavebního zákona, která má proces výstavby urychlit.
„Tady je důležité říci, že některá povolení na dálnice trvala 13, 15 let. To je opravdu nehorázné,“ reagovala na zdlouhavé procesy při přípravě staveb ministryně. Ve stavebním zákoně jsou kvůli těmto případům podle Šlechtové výjimky, které řeší výjimky okolo obchvatů, čímž se úřední mašinérie zkrátí často až o dva roky. „Nemusí se měnit územní plán a další věci,“ dodala šéfka rezortu.