Od přepravy prezidentů přes výrobu tanků až k supersportu. Prohlédněte si historii značky Praga

Praga Grand byla o poznání reprezentativnější. Pohánět ji mohl i osmiválec

Praga Grand byla o poznání reprezentativnější. Pohánět ji mohl i osmiválec Zdroj: autorevue.cz

Praga V Landaulet vznikla již v roce 1908
Motorový pluh Praga X z roku 1913 zvládl za den zorat pole velké asi 2,5 hektaru
Praga Mignon byl první úspěšný osobní automobil
Praga Alfa měla zaujmout střední třídu obyvatelstva
Praga Picollo zaznamenala velký úspěch. Tento konkrétní kousek lakoval karosář Sodomka metalízou již ve třicátých letech
21
Fotogalerie

O slavné automobilce Praga se nedá tvrdit, že patří do kategorie zaniklých, či zapomenutých značek. Stále existuje. Především jako tvůrce závodních motokár a sportovních speciálů. Šance, že by opět vozila českého prezidenta je však již mizivá. 

Firma s obrovskou šíří záběru. To bývala značka Praga. Vloni oslavila 110. výročí svého vzniku. "V podstatě není téměř žádný dopravní prostředek, který by neměla ve své nabídce," říká zakladatel Automuzea Praga a pravděpodobně největší žijící odborník na tuto značku Emil Příhoda.

Za založením stály významné pražské firmy Ringhofferovy závody a První česko-moravská továrna na stroje, ze které později vznikl strojírenský gigant ČKD.

Nejprve se montovaly z dovezených součástek licenční vozy Izotta Fraschini, později se kopírovala francouzská auta Charon a Renault. Skutečný úspěch ale přinesly až vlastní vozy. Nejdříve nákladní Praga V. Její vývoj už dostal na starost konstruktér a pozdější šéf automobilky František Kec. S jeho jménem jsou také spojené největší úspěchy.

Praga V byl těžký nákladní automobil, který se sice zásluhou svého šestilitrového čtyřválce s výkonem 27 kW zvládl pohybovat rychlostí pouze osmnáct kilometrů v hodině, ale zato byl schopen uvézt až pět tun nákladu. Protože se dodával i ve spojení s vlečným vozem, říkalo se mu tehdy Autovlak. Za více než deset let se vyrobilo více než tisíc kusů Pragy V. Během první světové války ho odebírala rakousko-uherská armáda, neboť auto zvítězilo nad všemi konkurenty při náročném kvalifikačním závodě dlouhém 2 tisíce kilometrů. Potřeba byla tak velká, že ho musely vyrábět ve svých provozech i jiné automobilky. Třeba Laurin&KLement nebo i italský Fiat.

Kec měl zásluhu i na vylepšení vůbec prvního osobního auta značky.Tím byl v roce 1911 Mignon. Automobil na pomezí střední a vyšší třídy byl využíván nejen jako osobní. Existovaly i užitkové verze - například sanitní vůz, valník, autobus nebo třeba pohřební. Jeden takový má ve své sbírce pan Příhoda. "Karoserii vytvořil plzeňský karosář Brožík, což byla absolutní špička v oboru. Praga v té době neměla vlastní karosáře, či čalouníky. Proto vlastně vyrobila jen podvozek a motor a zbytek dodělali karosáři," uvádí Emil Příhoda. Volba Brožíka byla logická, protože inženýr Kec se s Brožíkem osobně znal.


Celý článek si můžete přečíst zde >>>