Pozvánky na Hrad pro Pavlovy influencery. S obřími dosahy pomohli v rozhodující fázi voleb

Petr Pavel a Jiří Král

Petr Pavel a Jiří Král Zdroj: Instagram Jiřího Krále

Petr Pavel zamířil po debatě do strašnické restaurace U Slámů. Na sítích se objevily fotky z akce.
Petr Pavel zamířil po debatě do strašnické restaurace U Slámů. Na sítích se objevily fotky z akce.
3
Fotogalerie

Na Pražský hrad byla k příležitosti inaugurace nového prezidenta Petra Pavla pozvána řada internetových influencerů. Ti mají často jedno společné. Svůj prostor a vliv propůjčili vítěznému kandidátovi na hlavu státu. Podpora celebrit se stovkami tisíc sledujících na sociálních sítích byla ale kolikrát v šedé zóně politického marketingu.

Pár dní před druhým kolem prezidentských voleb se setkal kandidát Petr Pavel v restauraci U Slámů s předními českými influencery. Po jeho levici seděl Jirka Král, který patřil mezi nejznámější youtubery a dnes má téměř milion sledujících na Instagramu. Ruku s bývalým generálem si podal například tvůrce obsahu o technologiích Petr Mára. Přitomná kromě řady dalších byla i Nikola Čechová známá pod přezdívkou Shopaholic Nicol či účastník reality show Survivor Adam Raiter.

Z akce vznikly fotky i videa především pro sociální síť Instagram. Jen příspěvek od Jirky Krále, který se k politice zásadně nevyjadřuje, měl 141 tisíc lajků a stovky komentářů. Shopaholic Nicol v den voleb pózovala s tričkem s nápisem Generál a dostala 50 tisíc lajků. Mezi technologickými novinkami a vychytávkami Petra Máry se zase objevilo video, kde si nechává podepisovat Pavlův životopis s téměř deseti tisíci lajky.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí říká, že bude zkoumat i příspěvky na sociálních sítích, které nesou znaky kampaně. „Definice volební kampaně je velice široká, může se jednat o jakékoli veřejné sdělení ve prospěch kandidáta, za které se poskytla či obvykle poskytuje úplata,“ sdělil E15 člen úřadu Jan Outlý. Dokud ale nebudou mít všechny zprávy o financování kampaní, nechce dělat žádné závěry.

Tady se úřad dostává do zatím málo probádané zóny. Bude hodnotit hlavně zpracování příspěvku. U videa, které působí velmi profesionálně, je větší šance, že ho vyhodnotí jako součást kampaně, než když se jednalo třeba o spontánně působící selfie. Marketing influencerů je nicméně roky postaven právě na tom, že se reklamy netváří jako reklamy. Když se známá osobnost vyfotí ledabyle s oblíbenou značkou rtěnky, fanoušci si toho všimnou a jsou schopni ji vykoupit.

Mocnější než tradiční média

Podle odborníka na politický marketing Otty Eibla z Masarykovy univerzity není nic neobvyklého, že se celebrity hlásí k politickým kandidátům. Tradiční celebrity nicméně často získávaly prostor v tradičních médích, kde skrytá podpora mohla narazit na zásah redakce. Internetoví influenceři jsou ale se stovkami tisíc sledujících vlivnými médii sami o sobě. 

„Bude zajímavá debata o tom, jak pravidla nastavit. Je důležité rozlišovat mezi soukromou a veřejnou osobou. Zmiňovaný Jirka Král veřejnou osobou asi je. V tomhle ohledu by stálo za to se ptát, zda by nestálo za to najít postup, jak podobné situace řešit. Dosah těchto lidí je obrovský a může poskytovat výhodu, kterou lze vyjádřit i v řeči peněz,“ zamýšlí se Eibl.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí začal například kvůli příspěvku na Instagramu vyšetřovat časopis Vogue. V příspěvku publikovaném redakcí se psalo: Vogue volí Danuši Nerudovou. „Příspěvky nepředstavují neutrální propagaci časopisu a jeho obsahu, ale naplňují znaky volební kampaně podle zákona o volbě prezidenta,“ uvedl tehdy pro Seznam Zprávy v odůvodnění vedoucí oddělení kontroly a správního řízení Ivo Kousal.

Co se týče akce v hospodě U Slámů, organizoval ji nejspíše přímo Pavlův tým. Markéta Řeháková na otázky E15 ale do uzávěrky tohoto textu nereagovala. Stejně tak na otázky, koho z řad influencerů pozvali a zda je v tom nějaká strategie. Například aby se ke jmenování nového prezidenta skrze jejich příspěvky přilákala větší pozornost skrze nová média.

Markeťačka pro influencery

Podle Krále vše inicioval Pavlův tým. „Dříve jsme chtěli, aby se Petr Pavel účastnil naší akce, ale onemocněl. Tak nám přišla nabídka, že se s ním můžeme potkat takhle,“ řekl E15 Král, který pozvánku na Pražský hrad dostal. Na Instagramu se mimo jiné pozvánkou pochlubila i Nikola Čechová.

„Bylo to čistě spontánní. O žádnou spolupráci nešlo. K politice se standardně nevyjadřuji. Chtěl jsem ho volit v prvním kole a dal jsem to vědět svým fanouškům. Nebyl jsem spokojený s tím kandidátem na té druhé straně,“ vysvětlil své motivy. 

Influenceři se na akci svolávali i navzájem. „Jsem moc potěšen a zároveň velmi děkuji za to, že jsme byli s Karolínou Holubovou pozváni na setkání s Petrem Pavlem a mohli ho podpořit. Přijeli jsme kvůli tomuto setkání dříve z lyžování a já osobně toho vůbec nelituji,“ napsal k příspěvku s Petrem Pavlem účastník reality show Survivor Matěj Paprčiak.

Tým Petra Pavla měl pro práci s influencery v týmu marketérku Petru Vykydalovou. Ta se na zmíněné akci s některými ze jmenovaných fotila.

Petra Pavla na sociálních sítích podporovala řada lidí. Například Matěj Hlavatý vystupující na Twitteru jako Starosta z Tetína pozvánku dostal, ale kvůli nemoci se nemohl účastnit. Byl jedním z organizátorů. Na akci na Hrad má jít také tvůrce satirických grafik TMBK.  

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!