Agrofert, ČEZ, Škoda, Madeta: kolosy rozšiřují, či teprve startují testování

Firmy chystají plošné testování.

Firmy chystají plošné testování. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Český boj s pandemií přitvrzuje a s ním i povinnosti, které vláda ukládá firmám. Zaměstnavatelé budou muset plošně testovat své pracovníky na možnou nákazu nemocí COVID-19.

Finální verzi návrhu dnes projedná vláda. Z dosavadních vyjádření jejích zástupců vyplývá, že povinnost vznikne firmám s více než 250 zaměstnanci už tento týden a firmám s 50 až 250 zaměstnanci příští týden. Největší firemní kolosy buď rozšiřují stávající režim testování, nebo ho teprve zavádějí. Celkové náklady zaměstnavatelů se podle Hospodářské komory vyšplhají ke stamilionům měsíčně.

Například polostátní energetický gigant ČEZ, který včetně dceřiných firem zaměstnává přes třináct tisíc lidí, testuje pracovníky ve vybraných elektrárnách a dalších provozech od začátku roku. Aktuálně eviduje čtyři sta nakažených. „Doposud se jednalo o více než tisíc testovaných zaměstnanců týdně, tento týden začínáme počet testů postupně zvyšovat až na dvojnásobek,“ uvádí mluvčí firmy Alice Horáková.

Dvě třetiny testů tvoří antigenní, třetinu PCR. Ode dneška ČEZ také zahajuje samotestování, zaměstnanci se nově mohou otestovat sami bez dohledu lékaře. „V dohledné době tak počet testovaných vzroste přibližně na 5500 týdně,“ dodává Horáková. Testování se týká hlavně zaměstnanců v elektrárnách, dolech nebo v distribuční síti. Asi polovina zaměstnanců pracuje z domova. 

Potravinářský gigant Agrofert eviduje desítky nakažených. Část firem spadajících do koncernu zatím zaměstnance netestovala a na blížící se povinnost se teprve chystá. „Některé firmy půjdou cestou testování prostřednictvím najatého odborného zdravotnického personálu, to se týká výtěru z nosohltanu, jiné zvolí zakoupení samoobslužných testů ze slin nebo výtěrem z nosu,“ uvádí mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Největší zpracovatel mléka v Česku Madeta odmítal testování zaměstnanců, bude se ale muset podvolit vládním nařízením. „To je úkol státu. Když nařizuje odstávky a karantény a podobná opatření, tak ať to dělá stát,“ řekl minulý týden Seznam Zprávám majitel firmy Milan Teplý. Svůj postoj musel změnit. „Všechna vládní nařízení dodržíme. Jenom čekáme na upřesňující podmínky týkající se finanční spoluúčasti státu,“ řekl dnes Teplý serveru E15. Nakažených má Madeta mezi třemi a čtyřmi desítkami.

Stát má přispívat formou odečtu ze zdravotního pojištění šedesáti korunami na test, maximálně tak může pomoci se čtyřmi testy na zaměstnance měsíčně. Ceny testů se podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) pohybují mezi 50 a 150 korunami. 

Samotný nákup testů bez započtení nákladů na logistiku, personál či likvidaci odpadů tak představuje finanční náklady pro firmy v řádu stamilionů korun měsíčně, míní Hospodářská komora.

Největší zaměstnavatel Škoda Auto dosud vydal za nákupy antigenních testů tři miliony korun. Do opatření proti šíření koronaviru investoval téměř miliardu. „Testování nabízíme každému zaměstnanci zdarma, nyní dojde ke zvýšení počtu zaměstnanců,“ vysvětluje mluvčí automobilky Martina Gillichová.

Podle odborů Škody minulý týden vystoupal počet nakažených pracovníků k necelým sedmi stovkám. „Aktuální stav je i důsledkem nedodržování pravidel ze strany menší části zaměstnanců a podceňováním příznaků nemoci,“ citovaly odbory interní vyjádření Škody.

Nošovická automobilka Hyundai i kolínská Toyota evidují nižší desítky nakažených, testy nabízejí již několik měsíců. Nyní chystají dostatečné kapacity nadcházejícího plošného testování.

České dráhy testují strojvedoucí nebo vlakový doprovod, jenž jezdí do Německa. Plošné testování všech zaměstnanců zahájí v příštích dnech. „Objednány máme desítky tisíc testů a předpokládáme, že nás testování vyjde na miliony měsíčně,“ říká mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Nakažených dráhy evidují jednotky procent napříč všemi profesemi, provoz to neomezuje.

Trutnovský závod společnosti Vitesco Technologies, jenž spadá do koncernu Continental a zaměstnává dva tisíce pracovníků, spustil „plošné“ testování 17. února. Každého zaměstnance prověří jednou týdně.

„Zaměstnance motivujeme k testování tím, že za každých deset testů je odměňujeme zvýšením benefitního programu o pět set korun,“ uvádí mluvčí firmy Lubomír Tuček. Vitesco si také registrovalo areál jako očkovací centrum. Ke spuštění scházejí „pouze“ vakcíny, což platí také o Škodě.