Armáda modernizuje letiště za 160 milionů. Nový navigační systém vyhovuje i stíhačkám F-35

Den otevřených dveří na letišti v Čáslavi, 2022

Den otevřených dveří na letišti v Čáslavi, 2022 Zdroj: MO ČR

Čtyři nejdůležitější vojenská letiště v zemi armáda postupně vybavuje moderními technologiemi za celkem 160 milionů korun. Po Náměšti nad Oslavou nyní zprovoznila v Čáslavi ve spolupráci s českou firmou L.P.P. Holding a jihokorejskou Mopiens nový systém takzvaného přesného přístrojového přiblížení pro navádění letadel.

Na čáslavském letišti se nachází 21. základna taktického letectva vyzbrojená nadzvukovými letouny JAS-39 Gripen a podzvukovými bitevníky L-159 ALCA. Pokročilé zařízení je plně přizpůsobeno jak gripenům a L-159, tak americkým stíhačkám páté generace F-35, jejichž koupi Česko zvažuje.

„Jde o špičkovou technologii, která je zkonstruována na nepřetržitý provoz. Díky ní se výrazně sníží riziko nehod. Navíc je finančně výhodná,“ uvedl obchodní ředitel a spolumajitel  L.P.P. Holding Radim Petráš. Dodal, že v době zdražování materiálů i práce a celosvětového nedostatku komponentů společnost dodržela rámec smlouvy a projekt dokončila v časovém předstihu o téměř měsíc a půl dříve.

Video placeholde
Dny NATO • Videohub

Systém přesného přístrojového přiblížení ILS/DME slouží v průběhu přistávacího manévru a nahrazuje starší norskou technologii používanou na tuzemských armádních letištích od roku 2001.

„Zařízení norské firmy Normarc je na konci životnosti. Proto ho bylo nutné obměnit jednak kvůli nedostatku náhradních dílů, ale také kvůli opotřebení nosných konstrukcí anténních prvků, které jsou dlouhodobě a trvale vystaveny povětrnostním vlivům,“ řekla Vlastimila Cyprisová z Generálního štábu Armády ČR.

Nový jihokorejský systém je kompatibilní se všemi letouny české armády i NATO. „Je předpoklad jeho využívání také nadzvukovými letouny F-35. Z tohoto hlediska představuje systém ILS/DME perspektivní zařízení pro přesné přístrojové přiblížení s ohledem na budoucí rozvoj vzdušných sil,“ dodala mluvčí generálního štábu.

Zařízení společnosti Mopiens je už od července v provozu na letišti poblíž Náměště nad Oslavou, kde je umístěna 22. základna vrtulníkového letectva. Podle vojska pracuje systém spolehlivě a bezpečně a představuje po technologické stránce generační posun. „Systém je plně zálohovaný z hlediska zdvojení hlavních částí celého zařízení a jejich vzájemné kompatibility a využití pokročilých diagnostických prvků,“ podotkla Cyprisová.

Po modernizaci letiště u Náměště nad Oslavou a v Čáslavi se nového navigačního systému dočkají příští rok také armádní letiště v Pardubicích a v Praze-Kbelích. V Pardubicích je Centrum leteckého výcviku provozované státním podnikem LOM Praha, jejž plně ovládá ministerstvo obrany. Ve Kbelích je 24. základna dopravního letectva.  

Přesné přístrojové přiblížení umožňující pilotům bezpečně přistát podle palubních přístrojů, aniž by viděli okolní prostředí, se používá v letectví od roku 1949. Zařízení tvoří přibližovací majáky a měřiče vzdálenosti.

Systém poskytuje přesnou informaci o  pozici letounu vůči středu vzletové a přistávací dráhy a vůči optimálnímu sestupovému úhlu. „V případě nového modernizovaného systému se zvýší bezpečnost letového provozu,“ uvedl pilot podplukovník Petr Dřevecký ze sekce rozvoje sil ministerstva obrany.

„Jako pilota mě dovede do takové výšky, kdy už svýma očima vidím přistávací dráhu či světelná návěstí. I za přímé viditelnosti ho ale piloti používají například pro neznámá letiště, kde letí poprvé. Zaručuje, že se nesrazí s překážkami,“ doplnil Dřevecký.