Meziročně téměř o třetinu méně přepravních letů provedla v loňském „pandemickém“ roce česká armáda. „Ušetřila“ tak oproti roku 2019 necelých sto milionů korun. Letecká technika s přepravní kapacitou se v armádní letce v posledních letech tenčila, v příštích dvou letech ale armáda proinvestuje přes 16,5 miliardy korun. Deníku E15 to sdělila Magdalena Dvořáková z tiskového oddělení generálního štábu.
Zatímco množství přepravních letů v minulých letech rostlo, loni se především kvůli pandemii téměř o třetinu snížilo, a to ze 744 letů v roce 2019 na loňských 525 letů. Loni tak za tyto lety armáda zaplatila 123 milionů, o rok dříve tyto náklady vyčíslila na 214 milionů.
„Nejčastěji se létalo do Afghánistánu, Belgie, Francie, Iráku, Lucemburska, Mali, Polska a na Slovensko. Mezi raritní destinace se zařadily naopak státy Burkina Faso a Mauretánie,“ popisuje Dvořáková. Obvykle se jednalo o přepravu cestujících a nákladu. „Zvláštní misí byla přeprava koní Převalského do Mongolska pro ZOO Praha. Nejvýznamnějším úkolem byla naopak přeprava prezidenta a vlády,“ dodává Dvořáková.
Počet přepravních letů české armády v minulých letech:
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Počet letů | 726 | 664 | 593 | 634 | 744 | 525 |
Náklady (v milionech korun) | 203 | 204 | 209 | 175 | 214 | 123 |
Strojů v kategorii letecké techniky s přepravní kapacitou v posledních letech ubývalo. Zatímco v roce 2011 armáda disponovala 84 letouny či vrtulníky, loni „pouze“ 67. Nejvíce se na této letce podílely vrtulníky MI-24V a MI-35.
V příštích dvou letech armáda nicméně posílí o nové stroje. Nakoupí dvanáct bojových vrtulníků, z toho osm typu UH-1 a čtyři typu AH-1 dohromady za 14,6 miliardy. Pořídí i dva letouny CASA C-295MW za 1,94 miliardy.
Stroje s přepravní kapacitou také pomáhaly s transportem pacientů s covid-19 v Karlovarském kraji. Armáda pro tyto účely používala vrtulník W-3A Sokol. Při letech na vzdálenosti přes 200 kilometrů může být tento způsob dopravy více než dvakrát rychlejší než pozemní cestou.
Počet letecké techniky s přepravní kapacitou (v kusech):
Typ letadla | 2011 | 2016 | 2020 |
Letoun Airbus A-319CJ | 2 | 2 | 2 |
Letoun CASA C-295M | 4 | 4 | 4 |
Letoun AN-26 | 5 | 0 | 0 |
Letoun Challenger CL-601 | 1 | 1 | 1 |
Letoun JAK-40 | 2 | 2 | 2 |
Letoun L 410 FG | 2 | 2 | 2 |
Letoun L 410 UVP-E | 4 | 4 | 4 |
Letoun L 410 UVP-T | 2 | 2 | 1 |
Vrtulník MI-17 | 8 | 5 | 5 |
Vrtulník MI-171Š | 16 | 16 | 15 |
Vrtulník MI-24V, MI-35 | 24 | 17 | 17 |
Vrtulník MI-8 | 4 | 4 | 4 |
Vrtulník W-3A Sokol | 10 | 10 | 10 |
Zdroj: Generální štáb AČR