Babiš: Budu hlasovat proti podpoře biopaliv, je mi jedno, zda návrh projde | E15.cz

Babiš: Budu hlasovat proti podpoře biopaliv, je mi jedno, zda návrh projde

Andrej Babiš
Andrej Babiš
• 
ZDROJ: Vackova Anna/E15

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Debata o sporném a kritizovaném vládním návrhu na další podporu biopaliv trvala ve sněmovně několik hodin a poslanci předlohu nestihli ve vyměřeném čase v prvním čtení projednat. Rozpravu provázela rozsáhlá kritika opozice na adresu ministra financí a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše za údajný střet zájmů. Babiš vlastní skupinu Agrofert, která patří mezi největší tuzemské dodavatele biopaliv.

Zatím není jisté, kdy se Sněmovna k projednávání předlohy vrátí. V rozpravě Babiš nevystoupil, dříve obvinění odmítl. České televizi řekl, že bude hlasovat proti návrhu. „Mně je úplně jedno, jestli ho Sněmovna příjme nebo ne,“ uvedl Babiš. Vládní návrh hájil v rozpravě především ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), který ho za vládu předložil.

Jurečka argumentoval tím, že bez schválení zákona Česko patrně nenaplní unijní požadavky na podíl biopaliv v pohonných hmotách a budou mu za to hrozit sankce od EU. Návrh mimo jiné zachovává podporu vysokoprocentních biopaliv a zavádí u nich minimální daň, která dosud nebyla. Nyní jsou daňová zvýhodnění poskytována na základě programu, jehož účinnost skončí letos 30. června.

Přečtěte si komentář Pavla Párala:

Předseda ODS Petr Fiala na adresu Babiše řekl, že jde o zneužití politického postavení pro vlastní ekonomické zájmy. Vyzval poslance ANO, aby si uvědomili střet zájmů a zdrželi se hlasování o zákonu. O konfliktu zájmů hovořil i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Tvrdí, že Babišův Agrofert díky daňové podpoře biopaliv získá přinejmenším pět miliard korun. Babiš to označil za demagogii. „Pan Kalousek prosadil biopaliva v roce 2009. On to tady prosadil a teď říká něco úplně jiného,“ řekl ČT Babiš.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) po schůzce s prezidentem Milošem Zemanem novinářům řekl, že ČSSD zákon pustí do druhého čtení. Chce se ale zeptat Evropské komise, jestli je norma v pořádku z pohledu evropských pravidel. Premiér zdůraznil, že není možné „na kritice střetu zájmů“ Babiše pokračovat takovým způsobem, aby byl poškozen venkov a zemědělci.

Faltýnek: Agrofert není dominantním producentem řepky

Předseda poslaneckého klubu ANO a bývalý dlouholetý manažer Agrofertu Jaroslav Faltýnek řadu tvrzení opozice označil za mýty. Například uvedl, že Agrofert není dominantním producentem řepky, z níž se část biosložek vyrábí. Řekl, že loni Agrofert sklidil řepku jen z pěti procent ploch, na nichž se pěstovala. Poukázal i na to, že některé okolní země plánují rozšířit osevní plochy s řepkou.

Kalousek se pozastavil především nad částí vládního návrhu, která mění podmínky pro přimíchávání biosložek. Podle současného zákona musí dodavatelé pohonných hmot zajistit, aby v benzinu bylo nejméně 4,1 procenta objemu biosložky a u nafty šest procent.

Biopaliva na ústupu?

Tuto povinnost lze splnit i tak, že místo přimíchávání do benzinu a nafty dodavatelé prodali požadovaný objem biosložky formou čistého biopaliva nebo jiného směsného paliva. Vládní novela tuto možnost náhradního řešení omezuje. Podle Kalouska to spolu s daňovou úlevou zdvojuje podporu biopaliv, zvyšuje povinnou spotřebu biopaliv, a tedy i jejich produkci.

Předlohu zpochybnil i sociální demokrat Milan Urban. Podotkl, že Německo daňové zvýhodnění biopaliv zrušilo a Španělsko snížilo o polovinu. „V Evropě je tato cesta na ústupu,“ řekl. Pro výrobu biopaliv se používá především takzvaný metylester řepkového oleje (MEŘO), který se přidává do nafty a hlavně z cukrové řepy vyráběný bioetanol. Kritikům se z dlouhodobého hlediska rostoucí výměra energetických plodin nelíbí, vytlačují podle nich potravinářské rostliny.

Přehled zvýhodnění biopaliv, které navrhuje vláda
Pohonná hmota B30: směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru musí tvořit nejméně 30 procent objemu. Zdaňovat se budou sazbou spotřební daně 8415 korun na 1000 litrů. Standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 korun/1000 litrů. Snížená sazba spotřební daně u této pohonné hmoty již platí podle současného zákona.
Pohonná hmota B100: čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. Zdaňovat se bude sazbou 1800 korun/1000 litrů. Nyní je zcela osvobozena od spotřební daně.
Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují podmínky udržitelnosti biopaliv: zdaňovat se budou sníženou sazbou daně 1180 korun /1000 litrů.
Bioplyn v kapalném nebo plynném stavu určený k pohonu motorů: bude nadále osvobozen od spotřební daně i od daně ze zemního plynu.
Biopaliva druhé generace: bude je možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
Pohonná hmota E 95: jde o směs 95 procent etanolu a zlepšujících přísad. Bude ji možné i nadále zcela osvobodit od spotřební daně na základně pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících bezvodý kvasný líh zvláštně denaturovaný, který splňuje podmínky udržitelnosti biopaliv.
Pohonná hmota E 85: jde o směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu. U ní bude možné uplatňovat návrh na vrácení daně 12 600 korun /1000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok ve výši 11 310 korun /1000 litrů.

Babišův úřad pečlivě kontroluje firmu Oleo, Agrofert má přitom o ni zájem

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.