Bohatí šetří, chudí jsou v pasti | E15.cz

Bohatí šetří, chudí jsou v pasti

Bohatí šetří, chudí jsou v pasti
chudoba
• 
ZDROJ: profimedia.cz
Tereza Zavadilová

Tereza Zavadilová

Obchodníky čeká další nelehké období. Poté, co podle očekávání letos prudce klesá spotřeba domácností, naděje na zlepšení moc není. Podle prognóz České národní banky zveřejněných ve Zprávě o inflaci letos klesne spotřeba domácností o výrazných 2,7 procenta a ani příští rok se k růstu nevrátí – podle ČNB se sníží o 0,1 procenta. Kromě roku 2010 je tak od finanční krize spotřeba domácností včetně investic setrvale v záporu.

Na krizi logicky nejvíce doplácejí nejnižší příjmové skupiny. Jim spotřební výdaje klesají nejrazantněji. Ovšem neutrácejí ani bohatší domácnosti – ty však na rozdíl od chudých zintenzivnily tvorbu úspor. Loni šetřily v průměru 13 procent ze svých příjmů. Před krizí to bylo necelých 11.

Nejchudší Češi jsou s úsporami v záporu, což znamená, že buď žijí z rezev, nebo se točí v dluzích. ČNB upozorňuje, že až 30 procent domácností ze dvou nejnižších příjmových skupin překračuje práh předlužení. To je situace, kdy náklady na splacení dluhu převýší polovinu čistého měsíčního příjmu po odečtení nezbytných výdajů.

Chudé domácnosti totiž nemají příliš možností, jak horší finanční situaci vylepšit změnou nákupního chování – jejich spotřební koš je složen zejména z nutných výdajů na bydlení a jídlo. Lidé nejvíce šetří na takzvaném zboží střednědobé spotřeby, kam patří například oblečení, obuv či bytové vybavení.

Výdaje a úspory domácnostíVýdaje a úspory domácnostíAutor: E15

To potvrzují i obchodníci. „Na potravinách lidé tolik nešetří a ani teď před Vánoci nějaký propad nečekáme. Nejvíce trpí nepotravinářské zboží,“ říká šéf Svazu obchodu Zdeněk Juračka. Podle něho se spotřeba dále propadne poté, co se znovu zvýší DPH. „Lidé to vnímají jako signál, že bude opět hůře, a bojí se utrácet,“ dodává.

Ani finanční poradci nečekají, že by se Češi v blízké budoucnosti v nakupování rozjeli. Partner KPMG Karel Růžička, který řídí služby pro sektor spotřebního zboží, také připomíná negativní vliv DPH. „Předpokládám, že tendence šetřit bude i nadále silná zejména u zboží středně a dlouhodobé spotřeby. Očekávám také, že lidé budou v ještě větší míře přecházet na levnější alternativy, a to jak u potravin, tak u běžného spotřebního zboží,“ říká.

Tendenci šetřit na nepotravinářském zboží potvrzuje rovněž pohled na hospodaření řetězců. Například řetězci Ikea v loňském roce poklesly tržby o necelé jedno procento na 6,9 miliardy korun, ale zisk se snížil o čtvrtinu na 254 milionů korun.

Řetězec s levným nábytkem Kika mírně ztratil na tržbách z předloňských 1,78 miliardy na 1,6 miliardy v loňském roce, propadl se však ze zisku do ztráty sedmnácti milionů korun. U řetězců je tak znát tlak na marže. Tesco Stores zvýšilo ve fiskálním roce končícím letos na jaře tržby z 42,1 na 44,5 miliardy korun, ale zisk o deset procent klesl.

Úrokové sazby z úvěrů jsou na historických minimech, nicméně z levných úvěrů profituje jen velmi málo lidí – v zásadě pouze ti, kdo chtějí investovat do bydlení nebo je refinancují.

Spotřeba domácností klesá, HDP táhne jen export

Bankovní domy drží velmi nízké sazby na , a to kolem tří procent, spotřebitelské úvěry ale výrazně podraží: zatímco v eurozóně činil letos v srpnu průměrný úrok ze spotřebitelského úvěru 6,7 procenta, v Česku dosahoval 14,5 procenta.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!