Ceny z Varů si odváží maďarské válečné drama i Jan Hřebejk
Hned několik českých či koprodukčních snímků s českou účastí získalo některou z cen na právě skončeném 48. ročníku MFF Karlovy Vary. Soutěžní sekce hraných filmů přitom byla velmi vyrovnaná. V boji o Křišťálový glóbus zastupovalo Českou republiku psychologické drama Líbánky Jana Hřebejka. Tomu porota v čele s polskou režisérkou Agnieszkou Hollandovou udělila cenu za režii.
Nejprestižnější ocenění – Velkou cenu Křišťálový glóbus – si z Varů odvezlo maďarské válečné drama Velký sešit. Režisér János Szász fascinujícím způsobem na plátno převedl kontroverzní románovou prvotinu maďarské spisovatelky Agoty Kristofové. Ta vypráví příběh třináctiletých dvojčat nucených strávit poslední léta druhé světové války po boku kruté babičky. Film získal i jedno nestatutární ocenění – Cenu Europa Cinemas Label za nejlepší evropský film v hlavní soutěži. Bodoval i v sekci Na východ od Západu.
Neméně vzrušené diskuze mezi diváky i odbornou veřejností vzbudilo svérázné historické drama Pole v Anglii, za něž si britský režisér Ben Wheatley z Varů odvezl Zvláštní cenu poroty a finanční prémii 15 tisíc dolarů.
Mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Tuto cenu si odnesl nestor filmové výpravy Theodor Pištěk|Mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Tuto cenu si odnesl nestor filmové výpravy Theodor Pištěk
Porota se také rozhodla udělit cenu pro nejlepší herečku hned čtyřem hlavním představitelkám americko-švédského filmu Ptáče – Amy Mortonové, Louise Krauseové, Emily Maedeové a Margo Martindaleové. Kritický pohled na americkou maloměstskou komunitu získal i Cenu Ekumenické poroty. Cenu za nejlepší mužský herecký výkon pak získal sympatický Ólafur Darri Ólafsson za roli v islandském filmu XL.
Mimo hlavní soutěž bodovaly snímky s českou účastí. Zvláštní uznání v sekci Na východ od Západu připadlo Zázraku slovenského režiséra Juraje Lehotského, na němž se podílela Česká televize a produkční společnost Negativ. Snímek zachycuje těžký a často marný boj dospívající dívky s pubertou, která ji přivede do nápravného zařízení a mnoha strašných situací. Ze soutěže dokumentů si odvezla ocenění ruská Roura, na níž se jako producent podílel i Filip Remunda (Hypermarket Film).
Celoživotní dílo. Nejen režijní počiny Četa, JFK či Wall Street, ale třeba také scénář k filmu Scarface patří do autorského díla Olivera Stonea|Celoživotní dílo. Nejen režijní počiny Četa, JFK či Wall Street, ale třeba také scénář k filmu Scarface patří do autorského díla Olivera Stonea
O Diváckou cenu svedly boj hned dva české snímky. Až do předposledního festivalového dne to vypadalo, že ji získají Všichni dobří rodáci Vojtěcha Jasného. Snímek z roku 1968 se letos dočkal restaurování díky nadaci České bijáky a vrací se do kin v obnovené premiéře. Nakonec si prestižní cenu ale odváží komedie Alice Nellis Revival uvedená ve světové premiéře mimo soutěž. Letošního diváckého hlasování se zúčastnil rekordní počet diváků.
Vary v pražských kinech Aero a Světozor |
---|
Aero a Světozor Ve stejný den, kdy festival skončil, odstartovaly v pražských kinech Světozor a Aero tradiční karlovarské Ozvěny. Milovníci filmu tak mají příležitost zhlédnout sedmatřicet titulů. Soutěž bude v Praze zastoupena šesticí filmů, mezi nimiž nechybí vynikající politická tragikomedie Ať žije svoboda Roberta Andoa, Hřebejkovy Líbánky nebo Pole v Anglii. Z mimosoutěžního programu přehlídka nabídne zahajovací film festivalu Pěna dní nebo romanci Stevena Soderbergha Liberace! Přehlídka potrvá do neděle 14. července. |
Festival přestál krizi návštěvnosti
Karlovy Vary l Letošní MFF Karlovy Vary přivítal 128 031 návštěvníků. Ročník tak sice nepřekonal rekord z roku 2008, kdy na festival dorazilo 143 781 diváků, přesto dosáhl nejvyšší návštěvnosti za poslední čtyři roky. Prestižní festival se tedy úspěšně vypořádal s úbytkem diváků, který nepostihuje jen česká kina, ale prakticky všechny domácí filmové akce. Letos se povedlo obnovit zájem držitelů takzvaných festivalových passů. Oproti loňsku přijelo méně filmových tvůrců, ale víc filmových profesionálů i novinářů.
Od rekordního roku 2008 návštěvnost karlovarského festivalu mírně klesala a kolísal i počet akreditovaných návštěvníků. Kolísání celkového počtu diváků i platícího publika souvisí s nejrůznějšími faktory – počínaje aktuálním počasím a konče rozhodnutími vedení festivalu ohledně charakteru projekcí. Důležitou roli hraje každý rok i počet volných dní ve festivalovém týdnu. Svátek Cyrila a Metoděje letos připadl na pátek, a právě v tomto dni festivalové statistiky zaznamenaly velký nárůst návštěvníků. Nepřehlédnutelný vliv na návštěvnost má i počasí, které bylo na sklonku týdne už vysloveně letní. To do Varů přitáhlo zvláště mladé návštěvníky přespávající často pod stanem nebo dokonce pod širým nebem.
„Tyto faktory jsou samozřejmě důležité,“ přiznává výkonný ředitel festivalu Kryštof Mucha. „Letošní návštěvnost, ze které máme opravdu radost, ovšem z našeho pohledu ovlivnilo i to, že jsme díky digitalizaci dalších kin mohli zvýšit počet projekcí jednotlivých filmů.“
Projekcí bylo nakonec srovnatelně s rokem 2009, tedy 461. To je o padesát jednotlivých promítání více než v roce 2012.
Při stejném počtu kin jako loni a 235 uvedených filmech se projekce rozprostřely i do prvního dne festivalu, kdy většina diváků teprve přijíždí. Hrálo se i poslední festivalový den, v sobotu. Do Letního kina bylo dokonce přidáno noční uvedení dramatu Olivera Stonea Wall Street z roku 1987.
Od naší spolupracovnice