Češi už nechtějí být celý život v jedné firmě. Boj o pracovníky sílí

Volných lidí na trhu práce by byl dostatek, firmy ovšem zpravidla hledají určité, mnohdy úzce specializované profese.

Volných lidí na trhu práce by byl dostatek, firmy ovšem zpravidla hledají určité, mnohdy úzce specializované profese. Zdroj: profimedia

Zaměstnavatelé potřebují obsadit přes sto tisíc pozic. Často ale neseženou lidi s požadovanou kvalifikací.

S rostoucí ekonomikou sílí v Česku boj o schopné pracovníky. Běžně se stává, že si firmy přetahují zaměstnance. Poptávka podniků ale roste výrazně rychleji než chuť lidí měnit pracovní místo. Letos na jaře by se podle analytiků mohly nesnáze zaměstnavatelů ještě prohloubit.

V současnosti je na trhu přes sto tisíc pracovních míst, která zaměstnavatelé potřebují obsadit. „Zhruba čtyřicet procent z nich tvoří pozice s technickou specializací.

Zhruba deset až patnáct tisíc pozic jen tento měsíc bude pro lidi s vysokoškolským vzděláním,“ popsal analytik trhu práce ze společnosti LMC Tomáš Dombrovský.

Nezaměstnanost v prosinci stoupla na 6,2 procenta
V prosinci přibylo v Česku téměř 22 tisíc lidí bez práce, takže jejich celkový počet mírně přesáhl 453 tisíc uchazečů. Oznámil to Úřad práce ČR s tím, že je to běžný vývoj ke konci roku, kdy se projevuje postupné ukončování sezonních prací. Meziročně nezaměstnanost klesla, předloni v prosinci činil podíl lidí bez práce 7,5 procenta. O dobré kondici hospodářství svědčí, že na konci loňského roku byl absolutní počet nezaměstnaných nižší naposledy v prosinci 2008. Vývoj nezaměstnanosti v ČeskuVývoj nezaměstnanosti v Česku | e15

Obsadit místa podle něj nebude snadné i přesto, že ochota lidí změnit práci za poslední měsíce mírně vzrostla. „Změnu nyní aktivně plánuje a něco pro ni dělá necelých čtrnáct procent stávajících zaměstnanců, což je zhruba 600 tisíc lidí. Silným impulzem tradičně bývá novoroční rozhodnutí ke změně. V evidenci Úřadu práce je k tomu dalších zhruba 450 tisíc lidí,“ uvedl Dombrovský. Mnohdy se ale nepodaří sladit požadovanou kvalifikaci, lokalitu pracoviště a nabízené podmínky.

Nízkou ochotu měnit místo potvrzuje i Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment. „Faktory, které zaměstnance motivují, jsou především finance. S větším odstupem pak pracovní náplň a možnost podílet se na zajímavých projektech,“ uvedla.

I v Česku ale postupně nastává změna. „Dříve bylo normální v jedné firmě strávit třeba dvacet pět let,“ popsal Jiří Halbrštát z agentury ManpowerGroup s tím, že nyní se tento trend mění.