České firmy na charitě skrblí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Kubelka, Mlada fronta E15

Společenská odpovědnost českých firem je slabá. Podpora charitativních projektů, sportu, vzdělání či kultury ve srovnání se zahraničními firmami silně pokulhává. Server E15.cz oslovil podle obratu deset největších firem v Česku a zeptal se, jakou částí svého zisku na tento účel přispívají. Polovina firem žádná konkrétní čísla neuvedla a čtyři firmy přispívají částkou nepřesahující významně jedno procento zisku.

Filantropie zahraničních firem se podle žebříčků časopisu Forbes podílí na zisku nejčastěji od čtyř procent výše. Českým zvykům se vymyká pouze elektrárenská společnost ČEZ, jejíž společenská odpovědnost překračuje hranici osmi procent zisku.

Agrofert ministra financí Andreje Babiše, druhý největší podle tržeb, vydal na společenskou odpovědnost podle mluvčího skupiny Karla Hanzelky za loňský rok více než devět miliard korun. Z toho devět miliard je označeno jako „investice do ekologicky šetrnějších provozů“. Jde tedy o nové emisní filtry nebo snižování energetické náročnosti výroby chemických a potravinářských závodů. Tyto investice musí Agrofert platit kvůli regulaci Bruselu.

„Závisí na úhlu pohledu. V jistém smyslu na to lze pohlížet i jako na investice do zlepšení životního prostředí. Na druhou stranu ano, je to povinnost vyplývající z Bruselu,“ potvrzuje Hanzelka. Ve skutečnosti tak jde na podporu neziskového sektoru jen 17 a půl milionu korun z Nadace Agrofert a několik dalších milionů na podporu prodeje domácích potravin, což do značné míry plní také marketingový účel.

Pod procento ze zisku

Zisk Agrofertu loni činil 6,8 miliardy korun. Na veřejně prospěšné účely šly přibližně tři desetiny procenta zisku společnosti. Kdybychom však – podle logiky firmy – připočítali i devět miliard na technologie, Agrofert by vyčlenil na společenskou odpovědnost více, než vydělal.

Méně než procento zisku dává na společenskou odpovědnost také Energetický a průmyslový holding. „V České republice to byly řádově desítky milionů korun. Posíláme je do nadačních subjektů našich akcionářů,“ říká mluvčí Daniel Častvaj. Procento zisku EPH činí 215,5 milionu korun. Nad hranici procenta zisku vycházejí výdaje na charitu u Škody Transportation. „Škoda Transportation každoročně věnuje na tyto projekty desítky milionů korun,“ říká mluvčí Škody Lubomíra Černá. Procento zisku za rok 2013 představuje u automobilky 16 milionů korun.

Nejodvážnější je ČEZ

Nejodpovědnější je z velkých firem ČEZ. Ten dal loni na charitativní projekty podle výroční zprávy 370,5 milionu korun, což představuje 8,4 procenta zisku. „Na oblast CSR není možné pohlížet výhradně finanční optikou. Náklady pro tuto oblast lze vyčíslit jen těžko,“ říká mluvčí ČEZ Martin Schreier. Naráží tak na fakt, že do rozpočtu na charitu nikdo nepřipisuje náklady na energie nebo pracovní čas zaměstnanců pracujících na dobročinných projektech.

Ne všechny české top firmy se však svými aktivitami chlubí. „Souhrnně za jednotlivé společnosti skupiny výdaje na projekty společenské odpovědnosti nereportujeme,“ konstatuje mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. A dodává, že firma se zaměřuje na dlouhodobé partnerství, jako má třeba s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze.

Výši dobročinných výdajů neuvádí ani další top firmy – Foxconn CZ, Škoda Auto, ČEPRO nebo Moravia Steel. Zahraniční firmy tak skoupé nejsou a svými příspěvky se navíc rády pochlubí. Pro srovnání: třeba obchodní síť WallMart dává na neziskový sektor přes 300 milionů dolarů, což je 4,5 procenta zisku. Target Corporation platí charitě rovných pět procent zisku, tedy téměř 150 milionů dolarů. Nejštědřejší je však Google. Ten odevzdá dobročinnému sektoru téměř desetinu toho, co ročně vydělá.

Na celé CSR je nejcennější dobrovolnost