„Rozdíl mezi Německem a Českem je v tom, že tuzemský daňový systém počítá s tím, že daňový poplatník nechce spolupracovat a plnit si své daňové povinnosti, zatímco v Německu je tomu naopak. Německý systém je více klientsky orientovaný,“ vysvětluje Petr Chrenko, partner v Daňovém a právním oddělení společnosti PwC Česká republika. Pozitivní nicméně je, že díky zavádění elektronické komunikace při správě daní klesl za uplynulý rok čas potřebný ke splnění daňových povinností středně velké firmy z 557 hodin za rok téměř o čtvrtinu. „Z hlediska firemního hodnotím jako velmi kultivovanou současnou možnost komunikovat a zasílat některé výkazy a daňová přiznání datovou schránkou. Je to úspora časová i finanční,“ říká Pavla Břečková, členka představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Další úsporu času by měl firmám přinést start Jednotného inkasního místa pro výběr daní a sociální a zdravotního pojištění na začátku roku 2015. Odhady ministerstva financí hovoří o snížení administrativní zátěže o 20 procent, což by mělo firmám ušetřit 4 miliardy korun. „Jenže spolu se zavedení jednotného inkasního místa se má snížit limit pro povinné plátcovství DPH a to z obratu 1 milionu korun na 750 tisíc korun. To přinese zvýšení administrativy jak na straně drobných podnikatelů v podobě vedení evidence pro účely DPH, tak správců daně,“ upozorňuje Milan Mostýn, mluvčí Svazu průmyslu a dopravy.
Žebříček daňové zátěže podle pwc:
Země | Celkové umístění | Počet daní | Čas strávený administrativou daní (v hodinách) | Celkové zdanění (v%) |
---|---|---|---|---|
Spojené arabské emiráty | 1 | 4 | 12 | 14,9 |
Katar | 2 | 4 | 48 | 11,3 |
Saúdská Arábie | 3 | 3 | 72 | 14,5 |
Hong Kong | 4 | 3 | 78 | 23 |
Singapur | 5 | 5 | 82 | 27,6 |
Irsko | 6 | 8 | 80 | 26,4 |
Německo | 72 | 9 | 207 | 46,8 |
Rakousko | 77 | 12 | 170 | 53,1 |
Slovensko | 100 | 20 | 207 | 47,9 |
Polsko | 114 | 18 | 286 | 43,8 |
Česko | 120 | 8 | 413 | 49,2 |
Venezuela | 185 | 71 | 792 | 62,7 |
Zdroj: pwc
„Pro firmy je dlouhodobým problémem nestabilita legislativy, a to zejména v daňové oblasti. Zářným příkladem je letošní „protischodkový balíček“. Vzhledem ke stádiu projednávání nemají podnikatelé možnost přípravy na tyto změny,“ říká Mostýn. Podle Břečkové firmám výrazně komplikuje život také to, že nejistota, jak účtovat a daňově začleňovat náklady a výnosy, trvá po některých novelizacích i několik let. Finanční úřad ovšem požaduje správnost účtování od začátku platnosti zákona.
Mezi dlouhodobé a neřešené problémy českého daňového systému, které zbytečně zatěžují firmy, patří také například nutnost zaručeného elektronického podpisu na elektronickém daňovém přiznání. „Další komplikací pro firmy je také povinnost vést statutární účetnictví v plném rozsahu pro daňové účely. Pokud to podnikatel nepotřebuje pro své akcionáře, ale jen kvůli daním, určitě by pomohla nějaká zjednodušená verze účetnictví,“ dodává Chrenko.