Čeští byznysmeni: Brexit je malér, vývoz může utrpět

Loď vykládá náklad v anglickém přístavu Dover

Loď vykládá náklad v anglickém přístavu Dover Zdroj: CC BY SA 3.0: Rpvdk via Wikimedia Commons

Agitátoři kampaně za setrvání v EU mají v ulicích Londýna jasnou převahu
Agitátoři kampaně za setrvání v EU mají v ulicích Londýna jasnou převahu
Letadlo nad Temží vleče plakát "Vote Remain"
Nemůžete si vybrat ze dvou možností? Církev nabízí třetí cestu
Podle mnohých komentátorů výsledek referenda může ovlivnit nedávná vražda poslankyně Jo Cox
28
Fotogalerie
Tuzemské firmy loni vyvezly do Velké Británie zboží za více než 200 miliard korun. Letos se dokonce země vyšvihla už na třetí nejdůležitější exportní cíl hned za Německo a Slovensko. Podnikatelé se teď kvůli brexitu obávají nového papírování nebo dražší dopravy.

David Hazafyčeský vědec a podnikatel působící v Belfastu, zakladatel firmy Suncatalyst Laboratories Ltd

Nejhorší je, že nikdo tady v Británii teď nemá plán. Ani lidé, kteří propagovali brexit. Jen hráli s Evropskou unií poker a teď by to nejraději vzali zpátky. Volba byla hodně rasistické – namířená byla ne proti islámským imigrantům, ale hlavně proti občanům Polska. Ti tu přitom pracují a britskou ekonomiku obohacují. Je to malér. Máme například v Londýně známé, kteří během jediného dne přišli o polovinu všech investic. Co se týče naší firmy, která sídlí v Belfastu, je to velká komplikace. 95 procent obchodních partnerů máme totiž v EU. Kolega mi dnes ráno řekl, že pro Británii začíná peklo.

Radek Jakubskýjednatel společnosti Proma Reha

Vyrábíme nemocniční lůžka i další zdravotnické vybavení a brexit bude mít na naši firmu určitě negativní dopad. Do Velké Británie jde asi 10 procent našeho vývozu a export nám zkomplikuje celní procedura. Navíc máme s Brity rozjednáno několik vývojových projektů. Je možné, že teď některé z těchto projektů nedopadnou kvůli poklesu libry. Nastavovali jsme je finančně ještě na kurz, který platil před půl rokem.

Dalibor Dědekzakladatel společnosti Jablotron

Považuju brexit za špatnou zprávu a za prohru. Podobně, jako když se kdysi rozpadlo Československo. Pro naši firmu není Velká Británie až tak významným cílem, ale ovlivní nás nervozita, která vznikne na trhu. V Británii se také konají nejdůležitější veletrhy.

Bude to komplikovat vstup do země – ještě si pamatuju, co to bylo přiletět do Anglie před tím, než začala fungovat Unie. Bude to mít dominový efekt. Začnou teď křičet všichni separatisté a různí exoti, je to voda na jejich mlýn. Je to prostě špatně.

Přečtěte si další informace o ekonomických dopadech brexitu:

Brexit může posunout konec intervencí ČNB, tvrdí analytici

Varování ekonomů: brexit může ohrozit nejen britskou ekonomiku

Akciové trhy prudce oslabily. Analytik o brexitu: Je to naprosto nečekané

Luděk Drnecobchodní ředitel logistické společnosti DHL Česká republika

Určitě bude dražší přepravné za dopravu zboží do Británie. Vrátí se celníci, zboží se bude normálně clít a přibydou byrokratické komplikace. My na to samozřejmě budeme muset cenově reagovat. V současnosti máme pro celou EU jeden produkt.

V momentě, kdy Spojené království vystoupí, ale začne pro dopravu zboží do Británie platit vyšší cena. Stejně tak tomu je při vývozu do jiných mimoevropských států. Je ovšem otázkou, co vlastně nakonec Britové dohodnou. To dneska nikdo neví.

Karel Havlíčekjednatel společnosti Sindat a předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků

Velká Británie je pro Česko naprosto klíčová země. Loni byla čtvrtým největším cílem českých vývozců, export byl za více než 200 miliard korun. Letos se dostala dokonce už na třetí místo, když předběhla Polsko. A pokud započítáme reexport přes další země, tak je vlastně druhým nejdůležitějším obchodním partnerem po Německu.

Očekávám, že teď krátkodobě nastane fáze hodně nabitá emocemi a menší stabilitou finančních trhů. V další fázi – očekávají se tak dva roky – se bude vyjednávat, v jakém modelu budou obchodní vztahy pokračovat. Můj odhad je, že se Britové budou snažit zachovat maximálně příznivé hospodářské vztahy. Brexit bude mít spíš psychologický, než ekonomický dopad.

Petr Kudláčekmajitel společnosti APRO Software a investor ve Velké Británii

Myslím, že po počátečním, maximálně několikatýdenním výkyvu měnových a finančních trhů se všichni uklidní. Británie si s EU dojedná podmínky vystoupení, které se budou velmi blížit současnému volnému pohybu kapitálu a zboží, protože to je zkrátka výhodné pro obě strany.

Co bude ale omezeno, bude volný pohyb osob. A to není zas taková katastrofa. Zkrátka, brexit není konec Evropy, ale příležitost se zamyslet, jak EU vlastně funguje. Je veřejným tajemstvím, že je neakceschopná, a jakékoliv rozhodnutí trvá neúnosně dlouho. Řečeno s Humphreym Applebym, průměrný úředník EU má flexibilitu Němce a disciplínu Itala. Nyní je alespoň naděje, že se Unie bude snažit reformovat.

Jan Mládekministr průmyslu a obchodu ČR

Přál bych si, aby se Britům alespoň povedlo rozvod s Evropskou unií vyřešit tak úspěšně, jako byl vyřešen sametový rozvod Československa v roce 1993. Tehdy byla existence jednoho státu nahrazena desítkami smluv, na kterých se pracovalo už od půlky roku 1992.

Nebo podobně jako Norsku, které nikdy nebylo členem Unie – norský lid hlasoval proti členství – a vládě nezbylo než vytvořit stovky smluv, kterými nahradila tu jednu velkou smlouvu o členství a pro které nepotřebovala referendum.

Marek Sachačeský investor a internetový podnikatel s byznysem ve Velké Británii

Brexit vnímám jako zásadní selhání britských elit, které nemá pro nikoho žádné výhody, a dost dobře může vést k rozpadu Velké Británie. Ještě před týdnem si to v Londýně nikdo, koho znám, neuměl představit. Pro mě je nejdůležitějším dopadem přístup ke kapitálu, kde má brexit jednoznačně negativní dopad. Od bankéřů vím, že už se začali exekuovat plány na odchod z Londýnské City do Evropy. Nestabilita vždy odrazuje investory a přístup k venture kapitálu se zhorší. Moje predikce je, že Londýn ztratí pozici největšího startupového hubu Evropy, z Londýnské City bude Village.

Další dopad pro mě jako investora má exchange rate risk. Čas provozu máme v Čechách, kde výkyvy kurzu buď pokryje firma, nebo zaměstnanci. Naštěstí máme většinu operaci v librách, to je ale třeba pro české exportéry přesně naopak. Londýnské platy se přes noc propadly o deset procent, Anglii hrozí odchod talentů.

James Woolfbritský realitní byznysmen podnikající v Česku Trhy promluvily hlasitěji než jednotlivci. Pokles libry o deset procent je pro britskou ekonomiku a průměrného člověka velmi špatný. Velká Británie bude zažívat delší období, kdy ostatní Evropa bude pobídkami přetahovat průmysl ze země. Prvním cílem budou výrobci aut a jejich dodavatelé, pojišťovny, investiční banky, advokátní kanceláře, poradenské firmy, reklama, univerzity. Velká Británie bude ekonomicky trpět a Evropa, včetně České republiky, z toho bude benefitovat.

Co se týče naší společnosti, tak 95 procent byznysu máme v Česku, takže z této situace můžeme těžit. Bylo by velmi pozitivní, kdyby se méně Čechů stěhovalo do Velké Británie a zastavil se tak odchod talentů. Díky byznysu, který odejde z Británie, může Evropa zažít silnější růst. Brexit může přimět například řadu japonských a korejských firem z automobilového průmyslu, aby se přesunuly do České republiky, zvláště pokud je Česko vhodně povzbudí.

Vladimír Starostamajitel firmy O.K. Trans a prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia

Neobával bych se nějakých dramatických dopadů. Naopak vidím jedno pozitivum: jako podnikateli i jako člověku se mi nelíbí, jak se dnes Evropská unie vyvíjí. Němci a Francouzi začali dělat veliké chyby, což jim zatím nijak nedochází. A kdyby Britové odešli z EU, tak by to byl velký políček tomuto tandemu, z čehož pramení má naděje, že se v unii vrátíme k nějakému racionálnímu uvažování.